Gå till innehåll
Shopping Utbildning
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Land 8 maj 2015

Sätt fart på ditt företag – här är tipsen för landsbygden

Alla landsbygdsföretagare når någon gång punkten där de tröttnar eller så känner de att verksamheten går trögt. Då är det dags att tänka i nya banor. Här är experternas råd.

Bild 1/2 FOTO: Istock
Bild 2/2

Det finns givetvis hur många sätt som helst att utveckla sitt befintliga företag. Du kan ändra på affärsidén, byta målgrupp, paketera om dina produkter och tjänster, slå dig ihop med någon, hämta inspiration från andra branscher.

– Listan är oändlig, men det viktigaste rådet är ändå det här: Ensam är inte stark. Se dig om efter hjälp och samarbeten.

Turism växer

Den som ger rådet heter Kristina Glantz Nilsson och är affärsutvecklare på LRF Konsult. Hon har koll på vilka trender som just nu styr de gröna näringarna och säger till tidningen Driva eget:

– Det finns mycket du kan haka på. Jag tänker på den växande turismen, både från svenskar och från andra länder. Och så har vi trädgårdstrenden som har gått från blommor till grönsaker. Och glöm inte att du bara behöver en liten plätt för att bidra till försörjningen av förnybar energi. Slutligen har vi ett ökande intresse för den svenska maten, säger hon.

Om vi börjar med turismen så blir den allt viktigare över hela världen, i takt med att befolkningarna flyttar till städerna. Dels behöver man komma bort från storstan, dels efterfrågar allt fler en aktiv semester där det finns möjlighet att röra på kroppen och lära sig nytt. Här kan du med en gård på landsbygden bli en vinnare.

Satsa på paketering

– När det gäller besöksnäringen ser vi att det i dag saknas paketerade produkter. Utan paketering kan turisterna inte hitta till dig och boka, säger Kristina Glantz Nilsson.

Har du till exempel en idé om att ordna slädturer på fjället, har du störst chans att lyckas om du också ordnar någonstans att bo och äta för deltagarna. Och så måste de komma dit också. Du säljer hela paketet med resa, boende, mat och slädtur till ett enhetspris. Då är det plötsligt lättare att marknadsföra och lättare för kunderna att ta ställning. Självklart ser paketet olika ut, beroende på om du vänder dig till franska turister eller till svenska skolklasser.

Ser inte potentialen

En annan fallgrop handlar om att man som företagare är lite för orienterad mot sina egna preferenser. ”Jag älskar hästar”, säger den unga företagaren och ser inte den fina fågelsjön som ligger alldeles intill hennes nyinköpta gård.

– Ha gärna häst, men du kanske tjänar mer på att organisera fågelskådningsveckor under ledning av en ornitolog, säger Kristina Glantz Nilsson.

Glöm inte förnybara energikällor

Energi är en stark trend nu när hela samhället är på jakt efter förnybara energikällor. LRF lanserar flera projekt med möjlighet till subventionerad rådgivning under 2014 (se faktaruta). Du kan exempelvis odla energigrödor och sälja till biobränsleföretag. Du kan sätta upp solpaneler på dina marker eller hus och sälja energin – eller investera i egna vindkraftverk. Har du strömmande vatten på dina marker kan du bidra med vattenkraft.

Trädgårdstrenden fortfarande het

Trädgårdstrenden håller i sig, men har bytt inriktning. För några år sedan handlade det mest om att skapa vackra och vilsamma miljöer, något som givetvis fortfarande finns kvar. Det ger möjligheter för den som är landskapsarkitekt att ta konsultuppdrag både i den privata och offentliga sektorn.

Det nya ligger i att odla grönsaker och frukt på sina ägor och sälja på den egna gården, på torget, på Bondens marknad som finns på flera håll i landet. Eller så kan du skapa en matkasselösning för dem som bor i närheten.

– Det är heller inte omöjligt att komma in med sina produkter i de stora livsmedelskedjornas sortiment. Kunderna efterfrågar närproducerat och de stora handlarna hörsammar det, säger Kristina Glantz Nilsson.

Uppsving för svensk mat

Den svenska maten har fått ett uppsving internationellt på senare tid. Det är framför allt smakerna som imponerar på turister, både svenska och utländska. Det svenska köket med sina milt sötsura och sötsalta smaker i kombination med go slow-trenden gör att efterfrågan på svensk husmanskost ökar. Tillhör detta något av dina trumfort (se faktaruta)? Italienska turister kan vara mer intresserade än du tror!

Glöm inte det viktigaste

Indelningen ovan är mest en hjälp att sortera tankarna. I verkligheten arbetar många inom de gröna näringarna med flera projekt samtidigt, eller ändrar verksamhet efter årstiderna. Många är vana att göra mycket, men Kristina Glantz Nilsson ser en stor gemensam brist: Det är lätt att glömma de tre första punkterna i affärsutvecklingen. Här är de:

1. Marknadsföring
2. Marknadsföring
3. Marknadsföring

– Glöm inte att ”bonden” har ett starkt varumärke på en ort. Generellt uppfattas hon eller han som en rejäl och mångkunnig person som folk har förtroende för. Ta vara på det, säger hon.

Tre sätt att tänka nytt

I din bransch. Strunta i konkurrenterna – se istället hur de gör i andra branscher och i andra delar av världen. Kan du paketera om ditt erbjudande eller din produkt eller haka på framgångsrika arbetssätt du ser i helt andra branscher?

I din verksamhet. En ny sajt med onlinebokning, effektivare rutiner hos personalen eller en investering som spar tid? Innovation i det lilla är lika viktigt som stora förändringar. Gör det till en rutin att bryta rutiner.

Med dina kunder. Kan du paketera om din produkt något – och nå en ny kundgrupp? Eller samarbeta med andra och sälja in större paket? Eller tvärtom specialisera dig på vissa produkter? Spåna fritt!

Heta gröna trender

  • Turism
  • Trädgård, framför allt frukt- och grönsaksodling
  • Energi
  • Häst
  • Svensk mat
  • Näthandel
  • Källa: Affärsutvecklare Kristina Glantz Nilsson

    Läs mer på Driva eget:

    • Fem gröna trender du inte får missa
    • Sex tips – satsa lokalt och lyckas med företaget
    • Haka på trenden crowdsourcing – fem smarta tips
    • Relaterade artiklar

      Populära ämnen på Land.se

      Gör som 60 000 andra!

      Missa inte Lands nyhetsbrev

      Få lästips om hem och trädgård, mat och dryck samt djur och natur

      Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.

      Läs artiklar i säsong

      Till toppen