Gå till innehåll
Shopping Utbildning
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Land 1 februari 2017

Släpp städstressen – 7 enkla tips

Kvinnors stressnivå ökar när arbetsdagen slutar och hemmakvällen tar vid. Samtidigt minskar männens stress. Men det finns bot, enligt experterna. Här är sju bra tips.

Bild 1/2 FOTO: Istock & Pavel Maira
Bild 2/2

Det är en rapport från OECD om jämställdhet som ligger till grund för resonemanget. Kvinnor slappnar inte av förrän vid 22, när allt är fixat hemma och barnen är i säng.

Normer är svåra att ändra

Erik Löfmarck är sociolog och har bland annat studerat familjerelationer. Han säger att normer är svåra att ändra i ett samhälle och att det tar lång tid, även med ett synligt syfte.

Trots att Sverige är mer jämställt än andra länder, finns det en norm som håller kvinnor mer ansvariga för hem, hushåll och barn, och där kan männen dra sitt strå till stacken.

Erik Löfmarck
Erik Löfmarck

– Det finns en tröghet där och det är svårt att säga vad det beror på. Men sett över 100 år har det förstås hänt jättemycket, säger Erik Löfmarck.

Han menar att solidaritet mellan kvinnor också är viktigt, att försöka sänka kravnivån sinsemellan.

– Det är mycket som är outtalat, men det finns otroligt starka normer om vad man SKA och bör kunna prestera. Det kanske låter som en klyscha, men lite skit i hörnen är ju faktiskt ingen katastrof, säger Erik Löfmarck. Vi har det ofta onödigt välstädat i våra hem.

Så minskar du stressen

1. Se till att förskolan tar all kontakt och kommunikation med partnern. Testa åtminstone en period.
2. Ta stressen på allvar. Ni kanske inte har någon kris i förhållandet nu, men roller cementeras lätt och vips så har det gått 20 år och barnen flyttat hemifrån. Vilka är ni då i era egna och varandras ögon?

3. Sluta lägga upp ångestframkallande statusuppdateringar i sociala medier om hur man hinner med precis allt; tre barn, heltidsjobb, träning, tvätt och städning.
4. Synliggör vad som ska göras, även de där smågrejerna som man gör av bara farten. Vad ska göras och vem ska göra det?

Delegering och planera

Susanne Delastacia är journalist och programledare, och bloggar ofta om familjelivet och den dynamik som krävs för att allt ska gå ihop. Hon menar att det som benämns som ”höga” krav oftast handlar om det som faktiskt måste göras. Ingen mår bättre av att strunta i tvättkorgen eller disken. Resultatet blir bara att du måste städa mer senare och dessutom under längre tid.

Susanne Delastacia
Susanne Delastacia

– Jag sänker gärna mina krav om motparten höjer sina. Det handlar om en jämställd balans.
Susanne håller inte med Erik Löfmarck om att det är okej med lite skit i hörnen.

– Det är ett argument som skuldbelägger den som tar ansvar, säger hon. Det har blivit ”fint” att skita i skiten så att säga. Att klara av barn, vardagsliv, jobb och ansvar, handlar om två saker: delegering och planering. Med detta slipper du dessutom bland annat den överskattade julstressen. Jag är övertygad om att vi bryr oss om både hem, städning och familj för att vi mår bra av det.

Hon framhåller att det par bråkar mest om i sina förhållanden är fördelning av hemsysslor. Det handlar om att vi är fast i gamla, stereotypa könsroller, vilket tar tid och ork att förändra. Genom att befästa kvinnors roll som ”tjatande” gör vi också männen delvis inkompetenta. Att delegera, planera och fördela handlar inte om hjärnkirurgi. Kavla upp ärmarna och ta mer ansvar helt enkelt!

Hon är inte heller övertygad om att solidaritet mellan kvinnor är en given lösning.

– Återigen, vi får inte hamna i en privat kvinnoklubb som beklagar sig över att män inte tar ansvar, utan att samtidigt adressera huvudpersonerna. Däremot kan det för både män och kvinnor vara väldigt nyttigt att utbyta tips och råd hur vi konkret kan skapa förbättring och utveckling.

Susannes bästa tips 

1. Delegera dammsugning eller bäddning till barnen som en självklar syssla för att förtjäna veckopeng.
2. Sätt er ner tillsammans fem minuter varje kväll, för att se vad som behöver göras i morgon, men OCKSÅ några dagar framåt. På det sättet slipper ni eventuella paniksituationer som glömda födelsedagspresenter eller luciakronor.
3. Sträva efter jämställdhet hemma. Ge inte upp och ta på dig den noppriga offerkoftan.

Spara

Relaterade artiklar

Läs mer om

Lands Nyhetsbrev

Gör som 49 000 andra - få tips om nyheter, inspiration, mat & vin direkt till din e-post!

Missa inga nyheter
Gratis

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.


Läs fler artiklar från Land.se

Till toppen