Gå till innehåll
laddar...
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Land 7 maj 2015

Stavsjö rivstartar med digital lanthandel

Handla matvaror på nätet och hämta dem i byns föreningshus. I Stavsjö, utanför Nyköping, förvandlas problem till lösningar.

FOTO: Marita Andersson

Det är onsdag klockan 13. Uno Cato från Ica Maxi håller precis på och lastar in ett 70-tal stora matkassar i föreningshusets kylrum. Till sin hjälp har han Larz Johansson, Gunnar Casserstedt och Jan Bäckman som alla är med i Kiladalens Utveckling AB.

– Det här är ett väldigt enkelt och smidigt sätt för folk på små orter att få hem sina varor utan att behöva åka in till stan varje gång, säger ordförande Larz Johansson.

Land.se skriver om digital lanthandel
En gång i veckan kommer Uno Cato med varorna till föreningshuset.

Idén till den digitala lanthandeln kom när man funderade över hur äldre Stavsjöbor, som inte längre vill köra bil, ändå skulle kunna bo kvar.

– Senare visade det sig att det inte bara var äldre som var intresserade av idén, utan även yngre barnfamiljer som vill spara tid, berättar Gunnar Casserstedt.

Av de 180 hushållen i Stavsjö är det i dag cirka 30 som är med. Av dessa är det ungefär 10 till 15 hushåll som handlar varje vecka.

Föreningshusets styrelserum har gjorts om till kylrum och en 300-liters frysbox för de frysta varorna har köpts in. Ett avtal har skrivits med Ica Maxi i Norrköping som levererar de beställda varorna en gång i veckan. Alla kassarna är märkta med nummer och namn, så att det inte ska bli något fel. Till föreningslokalen finns också ett kodlås så att man kan komma och hämta sina varor när det passar.

Lanthandeln innebär en del ideellt arbete. För kunden kostar det också 180 kronor per gång att handla.

– Vi försöker att hålla det så billigt som möjligt, säger Gunnar Casserstedt. Att åka in till Norrköping och handla kostar också pengar. Det här är även bättre för miljön. Nu åker en bil med varorna i stället för 30 bilar.

Iden om en digital lanthandel testades först i fyra månader.

– När testperioden var slut var både vi och Ica nöjda, säger Larz Johansson.

Han tror att det här är ett sätt för landsbygden att lösa problemet med att allt fler lanthandlar försvinner. För kunderna ökar dessutom möjligheterna till ett större sortiment.

– Genom att vi har lagt upp oss mot en stormarknad blir utbudet gigantiskt. Men vi planerar även att man ska kunna köpa in grönsaker och ägg från lokala odlare. Vi har ju kapacitet, kylrummet står ju tomt större delen av veckan.

De tycker att den digitala lanthandeln skänkt framtidstro för hela Stavsjö.

– Det lönar sig att engagera sig, menar Gunnar Casserstedt. På små orter ser man ofta hur det ena efter det andra försvinner. Men här i Stavsjö har det vänt.

Idéerna om hur bygden ska bli ännu mer levande är många. Kiladalens Utveckling AB har precis köpt Stavsjös gamla skola som har stått tom i sju år. Här planerar de att öppna en sköterskemottagning som har öppet ett par dagar i veckan. Likaså vill man att hemtjänsten har sina lokaler där.

– Vi har också startat språkskola för dem som bor på asylboenden här i närheten, berättar Gunnar Casserstedt.

En annan idé är att bolaget ska låta bygga lättskötta mindre bostäder för äldre.

– På så sätt blir villorna lediga och yngre barnfamiljer kan flytta hit. Det gör bygden levande, säger Gunnar Casserstedt.

Idén med den digitala lanthandeln har även spridit sig till andra småorter i Södermanland. I Ålberga ska en affär precis starta. Det är även på gång i Ludgo och i Råby.

– Vi öppnar i maj, säger Larz Johansson. I Ålberga är det ett 30-tal hushåll, av 180 som har nappat på idén.

Kiladalens Utveckling AB är ett så kallat SVB-bolag – ett bolag där vinstuttag är begränsat.

– Syftet är inte att vi ska göra en vinst som delas ut till aktieägarna. De pengar vi får in går till bygden, berättar Larz Johansson.

Hittills har bolaget ett 70-tal aktieägare. Varje aktie kostar 100 kronor och minst tio poster måste köpas. Nyköpings kommun har bidragit med 75 000 kronor till kylrummet. Pengarna kommer från landsbygdsmiljonen som går till lokalt drivna projekt.

Kiladalens Utveckling AB:s bästa tips för framgång

  • Se till att ha ett bra bredbandsnät.
  • Skaffa en bra överenskommelse med en stabil leverantör.
  • Cirka 20 till 25 hushåll behövs för att verksamheten ska gå runt.
  • Relaterade artiklar

    Lands Nyhetsbrev

    Gör som 49 000 andra - få tips om nyheter, inspiration, mat & vin direkt till din e-post!

    Missa inga nyheter
    Gratis

    Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.


    Läs fler artiklar från Land.se

    Till toppen