Gå till innehåll
Shopping Utbildning
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Land 8 maj 2015

Stockholmarna Patrik och Sanna blev värdshusägare i Skåne

När Patrik och Sanna Lindell var på fiskeresa i Simrishamn såg de ett vandrarhem som var till salu. På väg hem till Stockholm hade de redan bestämt sig – de skulle byta ut storstadspulsen mot ett liv som värdshusvärdar i Skåne.

Bild 1/3 FOTO: Carina Löfgren
Bild 2/3
Bild 3/3

Patrik har fiskat så länge han kan minnas och det är en speciell typ av fiske som lockar – trolling. Och det var just fisket som förde honom till Österlen och det gamla fiskelägren som i dag har blivit ett resmål för laxfiskare från hela Europa.

Bara under 2012 hade han cirka 100 fiskedagar, hälften i Simrishamn.
– Jag kunde jobba tre dygn i sträck för att sedan kunna vara ledig i 8–9 dagar, säger Patrik.

Förut drev han ett åkeri med en kollega. Hade 22 anställda och nio taxibilar. Han och Sanna, som också jobbade i åkeriet, bodde i ett kedjehus i Haninge utanför Stockholm.

Patrik kör traktor.
Nu kör Patrik traktor i stället för taxi.

Under en av de där fiskeresorna 2012 gjorde Sanna honom sällskap till Simrishamn. Patrik frågade om de skulle flytta dit eftersom vandrarhemmet där han brukade bo visade sig vara till salu. ”Aldrig i livet!”, svarade hon. Och så var den diskussionen över.

De hade visserligen snackat om att flytta – till Jämtland där Patrik har familj. Sannas hjärta klappade även för Hälsingland där hennes familj har en släktgård.

Tänkte om

I augusti samma år gick resan dock tillbaka till Simrishamn.
– Då fick vi se stället i lite mer lugn och ro. När vi åkte hem frågade Sanna om jag trodde att vi verkligen kunde köpa det rent praktiskt. Innan vi hade kommit hem till Stockholm hade vi gjort en kalkyl och jag hade en köpare till min del i företaget, säger Patrik.

Sannas och Patriks nya hem i Simrishamn.
I Stockholm är det aldrig tyst. Annat är det utanför Sannas och Patriks nya hem i Simrishamn.

I slutet av månaden gav Sanna klartecken till flytten och en vecka senare var affären klar.

Flyttlasset gick i januari 2013. Drömmen var att jobba lite mindre, ta det lite lugnare. Få ett lugnare tempo än i storstaden. Men riktigt så har det inte blivit.
– Det har blivit mer jobb än jag hade kunnat föreställa mig. Men det är på ett annat sätt. Det är lugnare i Simrishamn. När man går ut på kvällen och tittar ut över åkrarna är det knäpptyst. Det är det aldrig i Stockholm, säger Patrik.

Öppna landskap med gula rapsfält.
Patrik och Sanna Lindell bytte trafikkaos i Stockholm mot vajande fält och öppna landskap på Österlen.

Flera verksamheter

I anslutning till vandrarhemmet finns även bypuben. Och driver man bypuben, ja då har man inga problem med att lära känna folk.
– Det är en sådan skön mentalitet i Skåne. Är det fullt vid alla bord, men det bara sitter två personer vid ett bord – ja, då sätter man sig där och pratar som om man redan kände varandra. Skåningar är väldigt sociala.

Just det sociala är det som överraskat Patrik och Sanna mest.
– Direkt när vi kom till Simrishamn kom det fram några och undrade om det var vi som köpt vandrarhemmet. När jag svarade ja sa de ”Skitbra! Vi behöver nytt blod”. Folk struntar fullständigt i var du kommer ifrån; de vet att det här är en utflyttningsbygd. Då välkomnar man dem som flyttar hit.

Den skånska flaggan vajar i vinden i värdshuset trädgård.
5,9 miljoner kostade vandrarhemmet och puben. Målet är att få 3 000 gästnätter per år. Det målet är nästan nått!

Omställningen från att rådda med taxibilar till att bädda sängar och att laga mat har också gått bra.
– Jag gick på kockskola när jag var ung och älskar att laga mat. Fast det vi har här på vandrarhemmet är en pub – inte en restaurang. Det är en enkel meny med bra råvaror, säger Patrik.

Han har ägnat vintern åt att bygga en restaurang strax utanför campingen med en ny kompanjon. Så nu är han krögare ”på riktigt”, även om det är kompanjonen som är kökschef.
Krogen öppnade till påsk – mitt under den mest hektiska trollingperioden.

Sanna Lindell stoltserar med en bamsing till lax.
Sanna Lindell stoltserar med en bamsing till lax. Trollingfisket i Simrishamn är bland det bästa i Europa.

Tar pauser

Det var ju det där med att få det lite lugnare. Planen som sprack direkt.
– Söndagar har Sanna och jag gjort till vår dag. Då försöker vi vara lediga så mycket det bara går. Den dagen är nog allra viktigast för Sanna, säger Patrik och tillägger att efter nyår stänger de puben i några veckor så att de kan åka på semester.

Fiska då? Det var ju ändå fisket som lockade dem till Simrishamn. Nja, nu blev det ju så mycket arbete att fisket har fått stå tillbaka. Rejält.
– Jag har prioriterat ner det. Nu handlar det om att få ordning på det här. Vi måste få upp omsättningen. De förra ägarna hade andra jobb vid sidan om. Vi måste få bättre fart, vi har satsat allt vi har på det här.

Nu kämpar han för att kommunen ska engagera sig mer i fisketurismens potential. På frågan om de inte saknar något blir svaren:
– Jo, mamma. Innan vi flyttade hit flyttade hon till Hälsingland. Vi skulle ju ha flyttat åt samma håll, i stället blev det 60 mil söderut, berättar Sanna.
– Jag saknar dygnetruntöppna butiker när jag glömt köpa snus. Då måste jag åka hela vägen till Ystad! säger Patrik.

Patriks och Sannas 8 starta-eget-tips:

1. Räkna. Räkna hellre tio gånger än en. Var säker på vad ni ger er in på.
2. Skaffa information. Bakgrundsinformation är A och O. Försök ta reda på så mycket det går.
3. Äg själv. Det är en trygghet i att äga fastigheten i stället för att sitta med en hög hyra.
4. Ha en buffert från början. Tack vare den kunde Patrik och Sanna köpa en liten skåpbil för att kunna köra varor och sopor.
5. Syns på rätt ställen. Patrik och Sanna gick med i bokningssajten Booking.com. Det ökade antalet förhandsbokade nätter direkt – och mycket. De har också uppdaterat hemsidan, blivit aktiva med puben på Facebook och gjort sig mer synliga på olika söktjänster på internet.
6. Sätt upp delmål. Första målet var 2 000 nätter/år. I år har de 2 500 som mål – och ser ut att klara det. Slutmålet är 3 000 nätter/år. Sätt realistiska och flera små delmål än ett svårt. Det är psykologiskt viktigt.
7. Gör en plan B. Vad gör ni om ni inte trivs? Fundera i förväg. Patrik och Sanna bestämde att de måste stanna minst två år för att inte gå med för stor förlust om de skulle sälja. Nu efter två år är de helnöjda och vill stanna kvar.
8. Våga! Om ni räknat och fått alla info och tror att det funkar – kör! Hellre det än att sitta många år senare och undra hur livet hade blivit om man vågat.

Läs om fler som tagit steget och startat eget:

• Drömmen om ett annat liv blev en sågverkssuccé
  • 6 tips för att lyckas med gårdsbutiken
    • Här håller Hanna hus 80 views
    • Så får du en skönare vår – 5 tips mot pollenplågan! 72 views
    • I Vuollerim har bykraften alltid varit stark 68 views
    • 5 naturliga tips: Så botar du allt från värk till självsprickor med gröna blad! 59 views
    • Relaterade artiklar

Lands Nyhetsbrev

Gör som 49 000 andra - få tips om nyheter, inspiration, mat & vin direkt till din e-post!

Missa inga nyheter
      Gratis

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.