Gå till innehåll
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Land 8 maj 2015

Williams lemonad blev en succéaffär

Affären låg där mitt framför fötterna, utan att någon såg den. Men så fick den då 20-årige William Pettersson idén att göra lemonad av salmbär. Konceptet blev en riktig fullträff. Första månaderna såldes 20 000 flaskor i Visby.

FOTO: Rolf Jönsson

William Pettersson och några kamrater fick idén på gymnasiet och startade ett företag med hjälp av Ung Företagsamhet (UF), en förening som inspirerar till entreprenörskap i skolan.
– Vi var inne på något drickbart, baserat på lokala råvaror. Alkohol gick ju inte att hålla på med i skolan, så det blev lemonad, berättar William.

Gymnasieeleverna väckte stor uppmärksamhet på några UF-mässor. Efter skolan tog William nya tag med företaget, döpt till Gute Lemonade. Han driver det med sysslingen Martin Hansson och har Richard Bengtsson, en erfaren bryggmästare, som bollplank.

Köper från proffs

Råvaran är salmbär som det finns gott om på Gotland och som blivit något av ett ”landskapsbär”, flitigt använt i sylt och marmelad. Gute Lemonade köper från proffsplockare och det har gått åt massor av bär. Sommaren 2014 sålde företaget 20 000 flaskor.
– Varje flaska innehåller 30 gram salmbär så det blir en hel del, säger William.

Lemonaden klassas som Äkta Vara (Ä-märkt) eftersom den bara innehåller äkta råvaror.

Delar lokal

Gute Lemonade har hyrt in sig på Stafva Gård i Barlingbo där det redan fanns bryggeri och annan livsmedelsproduktion.
– Det underlättar att samverka med andra företag i branschen, tipsar William.

Att starta företag är ingen dans på rosor, säger han, men finns det en idé i botten att tro på så går det vägen. William har haft god hjälp av statliga Almi som ger råd och stöd åt företagare.
– Men ta också gärna hjälp av personer i din närhet som du litar på, säger William.

Har fått spridning

Drycken finns att köpa på Gotland och har börjat få fäste på andra håll. I Stockholm säljs den till exempel i konsthallen Fotografiskas restaurang. Även i Göteborg, Nynäshamn och Halmstad kan man nu köpa drycken.
– Under 2015 vill vi etablera oss på Stockholmsmarknaden för att kunna ha en stabil produktion året runt, säger William.

För att få ihop ekonomin extraknäcker han som bartender i Visby där han bor.

– Man måste vara beredd att jobba hårt för att lyckas, säger den unge entreprenören.

Relaterade artiklar

Lands Nyhetsbrev

Gör som 49 000 andra - få tips om nyheter, inspiration, mat & vin direkt till din e-post!

Missa inga nyheter
Gratis

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.


Läs fler artiklar från Land.se

Till toppen