Gå till innehåll
Shopping Utbildning
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Landkoll 20 april 2016

10 mil cykelväg banar vägen för pendling på landsbygden

Är cykelbanor verkligen bara till för stadsbor? I Västra Götaland resonerar man annorlunda. Snart kommer invånarna kunna cykelpendla flera mil.

FOTO: Trafikverket

I Västra Götaland vill politikerna att invånarna ska kunna cykelpendla till arbeten, skola och hållplatser. Men för att det skulle bli verklighet var det tvunget att byggas cykelväg. Hela 10 mil faktiskt.

Miljöpartisten Birgitta Losman är regionråd i Västra Götaland och har varit engagerat för att få till 10 mil cykelväg. Enligt henne är ett problem när det gäller cykelvägar är att de ofta ses som en kommunal fråga och att cykla anses vara något man gör i de större städerna.

”Ville få till åtgärder”

– Vi började intressera oss för landsbygden och de mindre orterna har inga gator utan har istället 70- och 90 vägar. Vi ville få till cykelåtgärder i tätortsnära delar och tyckte att det måste finnas en systematik för det.

Lösningen blev projektet 10 mil där både regionen, dess kommuner och Trafikverket involverades.

– Kommunerna fick komma med en prioriterad lista över vilka cykelvägar de önskade. Vi fick fram ett 70-tal projekt och sedan skrevs avtal, säger Kristin Blomqvist, projektledare på Trafikverket.

Färre mil

Projektet drog igång 2010 och kommer att avslutas i senare år. De planerade 10 milen cykelvägar kommer i slutändan att bli ungefär 5 mil och slutnotan kommer att hamna på 225 miljoner kronor.

– Vi har jobbat mot att förbruka 225 miljoner men det finns ytterligare behov. Därför har man bestämt sig för en ytterligare satsning på gång- och cykelvägar för 270 miljoner, säger Britta Johnson, strategisk planerare på Trafikverket.

Före- och efter-bild av cykelväg vid väg 1921 i Herrljunga. Cykelvägen ingår i projektet 10 mil.
Före- och efter-bild av cykelväg vid väg 1921 i Herrljunga. Cykelvägen ingår i projektet 10 mil.

Om allt går som det är tänkt väntas den nya satsningen dra igång nästa år. Men att så många har bidragit till att bygga så mycket cykelvägar inom en region är ovanligt.

– Mig veterligen har vi inte haft någon sådan här satsning i ett geografiskt område i volym eller pengar, säger Kristin Blomqvist.

Vill förenkla regler

Förutom att projektet väckt nyfikenhet i övriga delar av landet har Birgitta Losman och hennes parti börjat fundera på om man kan förenkla reglerna när det gäller byggandet av cykelvägar.

– Kringkostnaderna är höga och vi har pratat med Trafikverket om varför det är så dyrt och det är många komplicerade regler. Det kan man fundera på om den nationella politiken skulle kunna lätta på. Hur kan vi få det billigare och effektivare?

Relaterade artiklar

Lands Nyhetsbrev

Gör som 49 000 andra - få tips om nyheter, inspiration, mat & vin direkt till din e-post!

Missa inga nyheter
Gratis

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.


Läs fler artiklar från Land.se

Till toppen