10 smarta trender som kan förändra ditt liv
Ekologiskt, delningsekonomi och återbruk. Här är 10 trender som påverkar din vardag.
1. Vi köper ekologiskt
– Vi älskar den svenska ekohavren. Utan den hade vi inte klarat årets produktion. Handlar man från Sverige vet man att det är bra kvalitet, säger Darren Schubert som är marknadschef för Grain Millers.
Men det är inte bara i USA som eko är poppis. Allt fler svenskar vill ha ekologisk mat, ekologisk dryck och ekologiska kläder. Det har till och med kommit ekologiska smartphones.
Experter tror att försäljningen av ekologisk frukt och grönt kan fördubblas i Sverige under de närmsta fem åren.
Läs också: Starka drycker bakom ekologisk raketökning
2. Vi delar med varandra
Vi köper hellre bättre begagnat än nytt. Och vi köper dyra saker tillsammans. Vi byter hus med varandra på semestrarna, vi samåker, coachsurfar och byter grejer med varann.
Delningsekonomin kommer växa från 15 miljarder dollar till 355 miljarder dollar de närmsta tio åren enligt det brittisk-amerikanska revisionsbolaget PWC. Ju mer vi hjälper varandra, ju gladare vi blir.
Läs också: 3 byar som fixar sin egen ekonomi
2. Vi skämmer bort husdjuren
Husdjursförsäkringar växer med 10 procent, och nästan lika mycket växer djursjukvårdsföretag. Zoozoocom som säljer husdjursprodukter på nätet ökade omsättningen från 1,4 miljoner till 10 miljoner på två år.
Och zoobranschen omsätter 5 miljarder i Sverige. Som en omvärldsanalytiker sa i Aktuellt för en tid sedan:
– Framtiden är inte en leksaksaffär för barn, framtiden är en leksaksaffär för husdjur.
Läs också: Ny studie: Barn på bondgårdar skyddas från astma och allergi
4. Vi äter och dricker lokalt
Vilken gård kommer köttet ifrån? På vilken äng betade kon som ger mig mjölk? Antalet restauranger som använder närproducerat har ökat med 20 procent senaste året. Bönderna är de nya stjärnorna i USA och är på väg att bli det här också – trots att en bonde om dagen slutar i Sverige. Och så dricker vi något från mikrobryggeriet runt hörnet.
Läs också: Fem heta gröna trender du inte får missa
5. Kontoret är på väg bort
Hoffice är ett nytt begrepp inom egenföretagandet. I stället för att alla enmansföretagare ska sitta på sin kammare så bjuder man hem sin kolleger. Äter lunch tillsammans, knyter kontakter och jobbar. Nästa gång är det en annan som bjuder hem. Som TV4-programmet Halvåtta hos mig med andra ord.
Läs också: Testa nya trenden hoffice – jobba hemma ihop med andra
6. Vi handlar med mobilen
Varför åka till stora köpcentret, när hela världsmarknaden bara finns en knapptryckning bort? E-handeln ökar dramatiskt, framför allt på landsbygden.
Läs också: Köp maten på nätet och hjälp till att minska svinnet
7. Mässor samlar intrycken
Överallt hittar du loppisar. Det ordnas till och med loppis-safari på vissa ställen. En annan sak som ökar är mässor. Matmässa, jaktmässa, båtmässa – och mässor där lokala företagare visar sina produkter.
Läs också: 10 saker att tänka på när du ska sälja på loppis
8. Spelen ökar
Vare sig du vill eller inte så kommer vi fortsätta spela dataspel. Fjolåret var rekordår för svensk spelexport.
– Var tionde människa på jorden har spelat ett svenskt spel, säger Per Strömbäck, talesperson för Dataspelsbranschen till Driva eget.
Snart kan dina kunskaper i Minecraft vara nyckeln på anställningsintervjun.
Läs också: Supertrendigt med glutenfri mat – expert reder ut hälsovinsten
9. Vi håller oss i form
Det finns inget annat folkslag som har så bra form som svenskarna. Vi idrottar mest i hela världen. Vilket också märks på motionsloppen. Varje ort med självaktning har sitt eget motionslopp. I fjol deltog 743 479 personer i nationellt godkända lopp av Svenska friidrottsförbundet. Hälsotrenden slår förstås igenom på flera sätt. Mobile Health är exempelvis en växande miljardbransch där en personlig tränare peppar med sms och mejl.
Läs också: Träna i en halvtimme – lev fem år längre
10. Whop, whop, nya pensionärerna vill fortsätta jobba
Äldre kanske har för dålig utbildning och klarar inte språket så bra. Nej, det var inte värdshusvärden i Lady & Lufsen som sa så, det var näringsministern Mikael Dambergs funderande i Driva eget nyligen. Men aldrig har pensionärerna varit så pigga och jobbsugna som i dag. Antalet företagare över 65 ökar stadigt i Sverige och i USA har ett begrepp myntat begreppet WHOP (Wealthy, Healthy, Older, People)