Gå till innehåll
laddar...
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Landkoll 13 februari

14-årige David samlar på Ockelboskotrar

David Fjällborgs hjärta bultar för gamla snöskotrar. Men inte vilka som helst. 14-åringen har nio gamla Ockelboskotrar som han vårdar.

 David med två av sina pärlor till skotrar - båda fungerar!
David med två av sina pärlor till skotrar - båda fungerar!

Alla som har följt kultserien Pistvakt vet hur en gammal Ockelbo ser ut. Den svenskaste av svenska snöskotrar tillverkas inte längre.

Däremot finns fortfarande en hel del gamla exemplar som plockas fram när snön börjar falla.

I byn Lannajärvi, söder om Karesuando i Norrbotten till exempel. Där bor 14-årige David Fjällborg med sin familj.

Bara ett märke som gäller

 Ockelbo 600 är den modell som han tycker allra bäst om. Han har i dag fyra stycken och han kan också tänka sig att bli ägare till fler.
Ockelbo 600 är den modell som han tycker allra bäst om. Han har i dag fyra stycken och han kan också tänka sig att bli ägare till fler. FOTO: Joakim Nordlund

Hans stora passion är gamla retrosnöskotrar och för honom är det bara ett märke som gäller.

– Ockelbo är en så gedigen snöskoter och man kan verkligen reparera och åtgärda allt som går sönder. Så är det inte med de nyare skotrarna, säger han.

Den här dagen går han ut och startar en av sina pärlor. Fyra av hans retroskotrar står uppradade utanför huset.

– Den brukar starta på femte draget, berättar han.

Läs också: Jon Henrik: Skoterolyckan var nära att ta mitt liv

Startar på fjärde rycket

 David får i gång den gamla skotern vid fjärde rycket.
David får i gång den gamla skotern vid fjärde rycket. FOTO: Joakim Nordlund

Nu är den gamla pärlan på bra humör och den startar på fjärde rycket. Han pumpar igång den med gasen och snart känner man doften av tvåtaktsbränsle.

David styr sedan kosan ned mot ängsmarkerna vid Lainio älv som rinner några hundra meter nedanför gården.

Den gamla snöskotern sköter sig fint i lössnön och David använder sin egen kroppstyngd för att styra maskinen genom den 130 centimer djupa snön.

Har nio exemplar

 Kultförklarat skotermärke - det enda som gäller för David.
Kultförklarat skotermärke - det enda som gäller för David. FOTO: Joakim Nordlund

Han blir tyst ett tag där han sitter på sin retromaskin.

– Hör du gången. Det här är en snöskoter. Det här är Ockelbo 600. En riktig snöskoter, säger han och ler belåtet.

David äger hela nio Ockelboskotrar. Tillbaka på gården startar han en annan av sina ögonstenar.

– Det är inte bara gamla snöskotrar. Det är gamla Ockelbo. Det måste man komma ihåg. De här har en helt annan charm än nya maskiner, säger han.

Reparerar allt själv

 I ett av garagen på föräldrarnas gård har han plockat ned en hel motor som han är i färd med att totalrenovera.
I ett av garagen på föräldrarnas gård har han plockat ned en hel motor som han är i färd med att totalrenovera.

Mamma Carola som passerar retas lite med yngste sonen när han bedyrar kvaliteten hos en gammal Ockelbo.

– Vad är det vi brukar säga? Fem kilometer åka och tre timmar repa, säger hon och ler kärleksfullt mot sin son.

Trots att David bara är 14 år sköter han i stort sett alla reparationer på egen hand.

Läs också: Familjen Fjällborg sköter byns alla transporter

Två skotrar nedmonterade

 Skruvandet är det roligaste tycker David som älskar att demontera och bygga upp motorer av olika slag sedan han var liten.
Skruvandet är det roligaste tycker David som älskar att demontera och bygga upp motorer av olika slag sedan han var liten. FOTO: Joakim Nordlund

I ett av garagen har han bland annat plockat ned en hel motor som han är i färd med att totalrenovera.

– Är den i dåligt skick kan jag riva ned hela skotern. Är den i bättre skick brukar jag bara kolla på drivlinan, variatorer och sånt och se till att underhålla och smörja upp, säger han.

Fyra av hans nio Ockelboskotrar fungerar och två står nedmonterade. Davids ambition att få ytterligare två i kördugligt skick.

Bra konstruktion

 Att köra en Ockelbo är kul, tycker David. Då bara är 14 år får han bara prova sina snöskotrar hemma på inhägnat området ännu.
Att köra en Ockelbo är kul, tycker David. Då bara är 14 år får han bara prova sina snöskotrar hemma på inhägnat området ännu. FOTO: Joakim Nordlund

Han försöker sedan att sätta ord på känslan att köra en gammal Ockelbo.

– Det är en maskin som lever sitt eget lilla liv. Ingen av skotrarna är den andra lik utan alla är unika på sitt sätt, säger han.

David gillar att Ockelboskoterna kommer fram nästan överallt. Och maskinen inte är mycket bredare än mattan så den kan sjunka ned utan problem, menar han.

Bra också att det inte heller finns slides, utan att mattan ligger på en hjulboggie.

– Slides går ju varma. Det gör aldrig en hjulboggie. Man kan till och med köra på barmark med den, säger han och lägger handen på den orangefärgade huven.

Kolla klippet: Kolla själv! David startar och kör i väg på en Ockelboskoter

Måste vara vaken

 David gillar känslan att köra de gamla Ockelsboskotrarna trots att det är både bullriga och bångstyriga.
David gillar känslan att köra de gamla Ockelsboskotrarna trots att det är både bullriga och bångstyriga. FOTO: Joakim Nordlund

Han gillar känslan att köra de gamla Ockelsboskotrarna trots att det är både bullriga och bångstyriga.

– Man sitter där och det låter mycket och det händer inte mycket heller. Sen rätt vad det är drar den i något spår och sedan kan den ta vägen rätt mot ett träd. Att köra en Ockelbo kan vara som en näradödenupplevelse så det gäller att vara vaken, säger han.

Läs också: Skotergänget: Nu kör vi, tjejer – rakt in i vildmarken!

Davids samtliga Ockelbosnöskotrar

Lynx Ockelbo 8000 -91

Ockelbo 600 -74 med 400-motor

Ockelbo 600-1 -78 (encylindrig)

Ockelbo 600-1 -77 (racerprojekt)

Ockelbo 600-2 -79

Ockelbo 6000 SE -82

Ockelbo 8000 -85

Ockelbo 300

Ockelbo 300 LG -77

ILO 400 (motor)

Ockelboskoterns historia

* 1963 tillverkades den första modellen som fick namnet Ockelbo Turist. Den hade en nio hästkrafter stark motor.

* Vintern 1966 kom dubbelbandaren TrioMan. Två år senare kom Ockelbo 600 som hade ett extra brett band (60 cm).

* Under 70-talet tillverkades årligen cirka 2 000 snöskotrar. Det fanns tre grundmodeller som gjordes i 14 olika utföranden.

* 1982 köptes Ockelbo upp av finska Valmet och ett samarbete med Lynx skapade. Några år senare tog Bombardier över tillverkningen.

* 1989 blev det sista året för den här kultskotern. Då meddelade Bombardier att tillverkningen skulle läggas ned.

Drömmer om en Ockelbo 380

Namn: David Fjällborg

Ålder: 14 år.

Bor: Lannavaara

Familj: Pappa Patrik, 49 år, mamma Carola, 46 år, och systrarna Daniella, 22 år och Matilda, 17 år.

Gör: Går i årskurs nio i Vittangi skola. (Började grundskolan ett år tidigare.) Gymnasiet blir fordonsmek eller estetiskt inriktning mot musik.

Favoritfärg: ”Orange – vad annars. Det är ju Ockelbos färg. Ställer man de här maskinerna bredvid andra gamla retroskotrar, vilken maskin syns bäst. Jo, det är ju Ockelbon”.

Drömskoter: ”En Ockelbo 380. Det är fina grejor. De har lite större motorer och är inte lika vanliga. Det har varit tävlingsmaskiner under 70-talet”.

Intressen: Förutom gamla skotrar och traktorer – musik, att spelar gitarr. Historia , främst den svenska stormaktstiden och andra världskriget.

Kommentarer

Genom att kommentera på Land så godkänner du våra regler.

Läs mer om

Lands Nyhetsbrev

Gör som 31 000 andra - få tips om nyheter, inspiration, mat & vin direkt till din e-post!

Missa inga nyheter
Gratis

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.


Läs fler artiklar från Land.se

Till toppen