4 råd för att bygga ditt drömföretag
Hon kallar sig ekonomisk personlig tränare och har skrivit boken "Bygg ditt drömföretag". Här är Kicki Westerbergs bästa råd för att lyckas när du startar eller redan driver eget.
För att bli framgångsrik bör du lägga en tydlig plan för hur du ska skapa ditt drömföretag. Inte låta slumpen råda. Annars är det lätt att du bara låter dig fångas och styras av det dagliga, det operativa eller av andras förväntningar.
”Vem styr ditt företag?”
Det menar Kicki Westerberg, hon är revisor, diplomerad coach och ”ekonomisk PT” och utbildar, föreläser och ger råd till företagare – bland annat i hennes bok ”Bygg ditt drömföretag”.
– Alla företagare borde stanna upp och fråga sig: Är det du som styr ditt företag eller styr företaget dig? Det handlar om att ta ett steg tillbaka och ta sikte på det man verkligen vill, och att sedan medvetet, steg för steg, driva företaget i den riktningen, säger hon.
Läs också: Gullsjö lantbruk: Hemligheten sitter i gräset
Här Kickis 4 bästa råd för hur du lyckas
1. Börja med att utvärdera nuläget
Motstå impulsen att kasta dig iväg och bara skynda framåt. Börja istället med att titta närmare på nuläget. Utvärdera inom vilka områden ditt företag fungerar och vilka som behöver lite omsorg – starta sedan din förändring.
2. Hitta det som driver dig
Dina drivkrafter kommer att avgöra om du håller ut och till slut lyckas, menar Kicki. Hennes råd är att hitta dina tre viktigaste som du absolut inte kan tänka dig att kompromissa bort. Använd sedan dem som en stomme till din affärsplan och dina strategier.
Läs också: Debatt: ”Landsbygdens problem måste tas på allvar”
3. Jobba strategiskt
För att nå framgång måste du sätta mål och välja strategier för tillväxt och försäljning. Kickis råd är att identifiera en bra mix av sex till åtta inkomstkällor baserade på din kompetens och ditt utbud. Analysera hur du lockar kunder idag, med det som utgångspunkt kan du se över hur du kan nå ut till fler och därmed växa.
4. Hitta användbara mätpunkter
För att kunna kontrollera att du är på väg åt rätt håll måste du ta fram mätpunkter. Välj ett eller flera nyckeltal att följa. Det kan vara någon form av försäljningstal som dagskassor per dag, försäljning per vecka eller timmar per månad. Det kan vara strategiska mätpunkter som besökare på hemsidan eller följare i någon kanal. Det kan också vara dina kostnader. Följ dem för att se att du är på rätt väg, om inte behöver du skruva mer på dina strategier.
Läs också: Ölandshavren är rena hälsogruvan