Arla går i Oatlys spår – lanserar mjölk med havre
Kampen om platserna i mejerihyllan fortsätter. Nu går Arla i uppstickaren Oatlys spår och lanserar en dryck som till hälften består av havre.
Den laktosfria mjölkdrycken är enligt Arla inte ett svar på Oatlys framgångsrika havredrycksförsäljning. ”Det här är en egen innovation”, säger Kristina Hammerö, kategoriansvarig för mjölk på Arla.
Läs också: Oatlys VD om reklamen och kaxigheten
Kallas inte för havredryck
I en intervju med branschtidningen Resumé säger Kristina Hammerö, kategoriansvarig för mjölk, att Arla har en produkt som inte finns på marknaden:
– Vi vill skapa ett bättre alternativ till mjölk än det som existerar. Vi har aldrig kallat det här för en havredryck. Det här är en innovation där vi med mjölken som naturlig ingrediens tillför både smak och hälsoeffekter, säger hon till Resumé.
Läs också: Det här visste du inte om mjölk
Ökad efterfrågan på havre
Så sent som i höstas kampanjade Arla på att ”bara mjölk smakar mjölk”.
På Resumés fråga om den nya produkten beror på en minskad mjölkkonsumtion och en ökad efterfrågan på havre svarar Kristina Hammerö att ”de flesta svenskar i dag dricker mjölk på ett eller annat sätt och en viss andel av våra kunder dricker växtbaserade måltidsdrycker” och hon understryker att drycken är en innovation i en helt egen kategori.
Läs mer om Arlas nya mjölk på Land Lantbruk.
Kommentarer
Genom att kommentera på Land så godkänner du våra regler.