Gå till innehåll
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Landkoll 15 november 2018

Bedrägerier mot äldre fortsätter öka – så skyddar du dig

Polisen har länge varnat för bedragare som inriktar sig särskilt mot äldre och fenomenet fortsätter dessvärre att öka, visar siffror från Brå. Det gäller såväl intrång i bostaden som kortbedrägerier på nätet. Här får du några viktiga tips hur du skyddar dig mot bedrägerier.

 Kom ihåg! Lämna aldrig ut dina koder till någon som hör av sig på sms, mejl eller telefon, oavsett vem personen utger sig för att vara.
Kom ihåg! Lämna aldrig ut dina koder till någon som hör av sig på sms, mejl eller telefon, oavsett vem personen utger sig för att vara. FOTO: iStock

Åldringsbrott handlar om att gärningspersonerna med avsikt utnyttjar äldre människors sårbarhet och anpassar sitt tillvägagångssätt efter det. Brotten sker såväl i hemmet som i internetmiljö där äldres kunskaper generellt är sämre.

Bedragare kan ringa på dörren och hitta på anledningar att få komma in i bostaden – i syfte att stjäla. Polisen (obs: extern länk) har listat några exempel på hur bedragare har lurat sig in i bostaden.

Så här lurar bedragare in sig i bostaden:

  • Bedragaren låtsas vilja sälja en tjänst eller en vara.
  • Bedragaren låtsas att de vill lämna ett meddelande till någon av dina grannar som inte är hemma.
  • Bedragaren utger sig för att komma från hemvården, sjukvården, polisen eller någon annan myndighet.
  • Bedragaren utger sig för att vara hantverkare eller fastighetsskötare som ska kontrollera något i bostaden.

Läs också: Id-kapningarna ökar – så undviker du att bli lurad

Tittar efter pinkoden

Det händer också att äldre personer blir iakttagna när de besöker en bankomat eller handlar i butik, någon tittar över axeln när de slår sin pinkod. Bedragarna stjäl sedan plånboken när den äldres uppmärksamhet är åt annat håll (om bedragarna verkar i grupp kan den ene försöka uppehålla den äldres uppmärksamhet medan den andre stjäl).

Utger sig för att vara bank

Ett annat exempel är att någon ringer och utger sig för att vara från en bank eller ett kreditinstitut för att få tillgång till kortnummer och koder. Men sådan information ska du aldrig lämna över telefon. Riktiga banker och kreditinstitut ringer aldrig sina kunder och frågar om koder och kontonummer. Samma gäller bank-id eller mobilt bank-id.

Det har också inträffat att bedragare ringt och utgett sig för att vara en avlägsen släkting eller bekant som behöver låna pengar.

Läs också: Polisen varnar: Adressändringssajter kan vara falska!

Så här kan du skydda dig mot bedrägeri

  • Logga ALDRIG in med din bankdosa eller bank-id på uppmaning av någon annan. Får du den uppmaningen av någon som utger sig för att vara från polisen, banken eller andra myndigheter – avsluta samtalet. Loggar du in riskerar du att förlora alla dina pengar!
  • Lämna aldrig ut ditt bankkort eller kod samt skydda koden när du betalar i affär eller tar ut pengar i bankomat. Förvara inte koden till bankomatkortet tillsammans med kortet.
  • Ha alltid ytterdörren låst, även när du är hemma.
  • Undvik att förvara pengar och värdesaker synligt, till exempel i hallen, så kan en tillfällig besökare inte ta något.
  • Var kritisk mot okända besökare. Begär legitimation och kontrollera eventuellt genom att ringa uppdragsgivaren. Om du släpper in en okänd person, var uppmärksam på att inte fler personer smiter in när du är distraherad.
  • En bra idé är att skaffa ett s.k. ”tittöga” till dörren, som gör att du kan se vem som ringer på. Om du vill prata med den som står utanför men inte släppa in personen, sätt på en säkerhetskedja innan du öppnar eller prata genom ett fönster. Be dem istället att återkomma senare. Om någon utger sig för att vara från fastighetsbolaget, tv-bolaget eller kommunen så kan du ringa dem först för att höra om det är riktigt att kontroller genomförs där du bor.
  • Om du ändå har släppt in personen som har fått göra ett arbete/kontroll och de vill ha betalt, be dem då att lämna bostaden och att de ska skicka en faktura. Lämna aldrig ditt kort eller din kod för att betala direkt. Inte ens om man räcker fram en dosa för betalning. Det finns inga fastighetsbolag eller TV-bolag som kräver betalning på plats.
  • Köp aldrig varor som säljs genom hemförsäljning. Om det är intressant, be att de kommer tillbaka när du har någon med dig som hjälper till att bedöma om det verkar ärligt eller inte.

Källa: Stöldskyddsföreningen

Relaterade artiklar

Läs mer om

Lands Nyhetsbrev

Gör som 49 000 andra - få tips om nyheter, inspiration, mat & vin direkt till din e-post!

Missa inga nyheter
Gratis

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.


Läs fler artiklar från Land.se

Till toppen