Gå till innehåll
laddar...
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Landkoll 30 maj 2017

Bönderna vill rädda åkermarken – Trafikverket ratar förslaget

En ny väg rakt över bördig åkermark har fått bönder att protestera. Och lämna in en alternativ sträckning - som nu dissas av Trafikverket.

 När nya E22 mellan Jämjö och Lösen ska byggas kommer 20 hektar odlingsmark försvinna. Lantrbukare i trakten lämnade in ett förslag på alternativ vägsträckning - men det nobbar Trafikverket.
När nya E22 mellan Jämjö och Lösen ska byggas kommer 20 hektar odlingsmark försvinna. Lantrbukare i trakten lämnade in ett förslag på alternativ vägsträckning - men det nobbar Trafikverket. FOTO: Foto: Marianne Lindberg/Trafikverket.

När nya E22 mellan Jämjö och Lösen ska byggas försvinner 20 hektar odlingsmark.

Hade vägsträckan ritats bara några hundra meter längre norrut och gått genom skogen hade man kunnat bevara det mesta av åkermarken, menar traktens lantbrukare.

Lägger ner förslaget

Därför lämnade de in ett förslag på alternativ vägsträckning. Men Trafikverket väljer nu att inte gå vidare med det.

– Utredningen visar att skogsalternativet är ett sämre alternativ än Trafikverkets förslag när det kommer till trafiksäkerhet, framkomlighet och påverkan på landskapet, skriver myndigheten i ett pressmeddelande.

Inte förvånade

En av initiativtagarna till det som nu mera går under namnet ”Bondeupproret” är Viktor Thorsell. Han är inte förvånad över beslutet.

– Det här var vi rätt så beredda på. Men det är tråkigt att Trafikverket inte kan förstå allvaret och hur mycket deras förslag faktiskt förstör av jordbruksmarken, säger han.

4,5 kilometer längre

Trafikverket menar att deras förslag kan klara av en större trafikmängd, är bäst för den lokala utvecklingen och gör minst intrång i landskapet eftersom befintlig väg utnyttjas så långt som möjligt.

– Skogsalternativet innebär att den totala sträckan ny väg i området blir 4,5 kilometer längre än i Trafikverkets förslag. Det skulle innebära ett större intrång i ett tidigare väglöst landskap, säger Dan Andersson, projektledare på Trafikverket.

Flera nackdelar

Viktor Thorsell å sin sida pekar på flera nackdelar med att dra vägen över jordbruksmark. Han säger att det kommer bli problem med drivbildning på vintern och att bygget kommer att sänka grundvattnet kraftigt på grund av behovet att dika upp.

– Sen är frågan hur bra det är att odla livsmedel vid en stor riksväg. Jag förstår inte vad de menar med att deras vägsträckning är bättre. Jag tror det hänger på att de redan projekterat och inte är intresserade av att lägga ner jobbet på att göra om. Jag tror också det är enklare för dem att bygga på jordbruksmark, då får de tillgodogöra sig matjorden, säger Viktor Thorsell.

Ger inte upp

Blekingebönderna strider vidare. I början av hösten kommer de att hålla en föredragsstämma i riksdagen.

– Vägplanen fastställs i höst, först då tar riksdagen beslut om de ska godkänna den och då gäller det att vi kan försöka få dem att gå på vår linje. Så vi kämpar på. Vi har väldigt många som är med och stöttar oss i detta, säger Viktor Thorsell.

Läs också: Asfalten breder ut sig – landets bästa åkrar bebyggs

Lands Nyhetsbrev

Gör som 43 000 andra - få tips om nyheter, inspiration, mat & vin direkt till din e-post!

Missa inga nyheter
Gratis

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.


Läs fler artiklar från Land.se

Till toppen