Bra tips - så gör du bättre affärer på turismen
Turismen i Sverige omsätter flera hundra miljarder kronor varje år. Med några enkla tips så kan du öka försäljningen i ditt företag genom att nå ut till besökarna.
Turister spenderar över 300 miljarder kronor i Sverige varje år och prognoserna pekar fortsatt uppåt, enligt Tillväxtverket.
Många vill unna sig lite extra på semestern och med lite kreativitet kan du som har eget företag dra nytta av att det plötsligt dyker upp många människor med gott om tid nära dig.
Läs också: Svensk vildmark – bästa turistmålet i världen
Så gör du bättre affärer på turismen
1. Skylta så att alla förstår
Är din skyltning lockande och tydlig nog? Överväg att även skriva på engelska eller andra språk Kanske tyska? Franska eller ryska? Kanske ska även din hemsida, annonser och informationsmaterial vara flerspråkig?
2. Se till att synas rätt
Annonsera där besökare letar utflyktsmål nära dig och där de bokar och planerar sin semester. Till exempel hos destinationsbolag och turistorganisationer, i tidningar, turisthäften och kartor.
3. Sök upp turisterna
Sätt upp lappar på anslagstavlor i turisttäta områden, på alla tillställningar och attraktioner där turisterna befinner sig – och där de sover.
4. Haka på andra som redan syns
Samarbeta med större lokala aktörer för att få deras hjälp att synliggöra dig. Kanske kan de få erbjuda specialrabatt hos dig mot att du får ha en skylt om din verksamhet hos dem?
5. Skapa ett extra bra erbjudande
Se till att fixa ett bra dragplåster. Det kan vara rabatter, något på köpet eller helt enkelt en upplevelse som människor vill göra – och som lockar hela familjen.
Läs också: Så testar du din affärsidé!
6. Sälj ett paket
Sätt ihop några produkter med anknytning och berätta om det – det gör det lätt att köpa. Även inom upplevelser – gör ett paket, med boende, mat och kanske även resa inkluderat, det gör det lättare att välja just dig.
7. Hitta smarta samarbeten
Se om du kan gå ihop med andra aktörer på din ort för att skapa gemensamma paket och därmed ge draghjälp åt varandra. Då kan ni också marknadsföra er lättare.
8. Flytta ut i solen
Överväg att ta med din verksamhet dit där kunderna är, till en strand, till en marknad eller till en festival. Kolla bara upp vilka regler som gäller först.
9. Satsa på strålande service
Ge ett riktigt bra kundbemötande. Rekommendationer är bra marknadsföring – klagomål motsatsen. Håll koll på om det skrivs omdömen om dig på till exempel Facebook eller Tripadvisor och visa att du bryr dig genom att kommentera, bemöt eventuell kritik på ett ödmjukt sätt – allt för att utveckla din verksamhet!
Läs också: Så enkelt är det att göra en budget!
Kommentarer
Genom att kommentera på Land så godkänner du våra regler.