Gå till innehåll
Shopping Utbildning
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Landkoll 31 mars

Byborna i Hallaröd: "Vi fick en chock när vi såg planen för de nya snabbtågen"

Kritiken växer runt om i landet mot Trafikverkets nya förslag för höghastighetståg. Och invånarna i skånska Hallaröd fick en chock när de fick se den nya planen!

 Kaia Ekegren och de andra Hallarödsborna blev bestörta när de såg höghastighetsbanans nya dragning.
Kaia Ekegren och de andra Hallarödsborna blev bestörta när de såg höghastighetsbanans nya dragning. FOTO: Istock, Linnea Ekengren

Trafikverket har just lämnat sin utredning till regeringen om nya stambanor för höghastighetståg. Målet var att förslagen ska klara budgettaket på 205 miljarder kronor.

Det har medfört att dragningen av banorna har fått ändras ganska rejält, för att bli billigare att bygga.

Nya tåg rakt igenom naturvårdsområde

När invånarna i skånska Hallaröd fick se de föreslagna dragningarna för stambanan i deras trakter fick de en chock.

– De tidigare alternativen genom Höörs kommun har snävats in och blivit till två förslag. Båda går rakt igenom tidigare orörd mark intill ett naturvårdsområde här i Hallaröd. Det som var otänkbart har nu hänt, säger en av byborna, Kaia Ekegren upprört.

Hon och flera andra bybor har bildat en protestgrupp som arbetar för att helt stoppa bygget genom området.

Läs också: Landsbygdens viktigaste frågor – så gick det!

Rödlistade fladdermusarter

Trakten har ett Natura 2000-område med flera rödlistade lavar, fjärilar med mera och framför allt sällsynta fladdermusarter.

– Om vi inte ska ta tillvara de fladdermöss som finns kvar i Hallaröd, om vi inte ska spara den här lilla fläcken på jordklotet åt dem, var det göras? säger Kaia Ekegren.

Lantbrukare kring Hallaröd oroas också över att få sina marker sönderdelade och svåra att bruka.

Men även på flera andra håll i landet är motståndet stort mot de nya nedbantade planerna.

Stationer utanför stadskärnan

Förslagen innebär att flera orter, Norrköping, Linköping, Jönköping och Borås, skulle få stationerna placerade, utanför stadskärnan. Utan att kostnaderna för transfertrafik och nya vägdragningar är inräknade.

Att bygga stationer inne i städerna, skulle kosta långt mer än budgeten, summan skulle bli 295 miljarder kronor.

Men detta innebär att bara storstäderna blir vinnare, menar kritikerna,

Nyköpings kommunalråd Urban Granström, (S) vill kasta de nya alternativen i soptunnan. Bland annat för att den tänkta stationen vid Skavsta flygplats inte finns med.

– Man har lagt många, många år på planering för ett järnvägssystem med stora regionala nyttor, och det uppdrag som Trafikverket levererar bortser i princip helt från de regionala nyttorna, säger han till TT.

Samhällsekonomiskt olönsamt

Även forskare är kritiska: ”Höghastighetståg i Sverige har visat sig vara robust samhällsekonomiskt olönsamma”, skriver forskarna Maria Börjesson, Harry Flam, John Hassler, Lars Hultkrantz, Per Kågeson och Jan-Eric Nilsson på DN debatt tidigare.

Andra tunga instanser som LRF, Lantbrukarnas riksförbund, är också skeptiska.

– Vår bedömning är att det inte är primärt landsbygdsbor som kommer att använda snabbtågen. Från LRF:s sida hade vi hellre sett att man använde pengarna till att rusta upp vägarna på landsbygden., säger Cecilia Reje, LRF:s expert på näringspolitik och infrastruktur.

LRF arbetar för att minskar skadeverkningarna av projektet för markägare och landsbygden i stort säger hon:

– Bland annat har vi stämmobeslut sedan 2020 på att vi ska arbeta för att minska intrånget och förorda en lägre hastighet, för att möjliggöra anpassning mot landskap och befintlig infrastruktur.

Svagt stöd i riksdagen

Inte heller riksdagen finns ett tydligt stöd. M och SD och KD har sagt nej och Lär osäkra medan S, MP, C och V är positiva.

Men byborna i skånska Hallaröd vågar inte hoppas på någon ändring för egen del. Sträckan mellan Hässleholm och Lund är en av de tre delsträckor där planeringen har kommit längst.

– Vi känner oss desperata och försöker på alla sätt väcka opinion och få rikspolitikerna att förstå vilka naturvärden som står på spel. Och även värdet på vår mark och våra hus. Vi är helt låsta i väntan på beslut, säger Kaia Ekegren.

Fakta om höghastighetstågen

Nya stambanor ska binda samman Sveriges tre storstäder med Jönköping som knutpunkt.

Tågen ska köra i över 300 kilometer i timmen och bli ett klimatsmart alternativ till flyget. Plus ge möjlighet till längre arbetspendling och ökad tillväxt i flera regioner.

Men kritikerna menar att kostnaden är för stor och den befaras bli långt dyrare än nuvarande tak på 205 miljarder. Farhågor finns även för negativa klimateffekter med de stora mängder och stål och betong som krävs för bygget.

Relaterade artiklar

Kommentarer

Genom att kommentera på Land så godkänner du våra regler.

Lands Nyhetsbrev

Gör som 49 000 andra - få tips om nyheter, inspiration, mat & vin direkt till din e-post!

Missa inga nyheter
Gratis

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.


Läs fler artiklar från Land.se

Till toppen