De säljer svenskt - mitt i Hong Kong
Sveriges export ökar, inte minst i Asien. I trendiga varuhuset K11 i Tsim Shatsui i centrala Hongkong, ligger butiken Moreganic. Här säljs kravmärkta produkter från Sverige.
Mitt i det livliga och folktäta TST-området i Hong Kong ligger toppmoderna varuhuset K11 i en skyskrapa. Här blandas butiker med konst – och sedan december i år ligger här Moreganic med vita skåp fyllda med produkter direkt från Svenska gårdar.
– Vi vill att våra butik ska upplevas som en verklig ”gårdsbutik”. Det skapar kontrast i storstaden Hongkong, säger Per Ågren som tillsammans med sin fru Carol Ågren driver företaget Pear & Carrot som står bakom butiken.
Från gröt till bönor
På hyllorna finns allt från sylt, gröt, blåbärspulver, svartvinbärsdryck, bönor och tomatpuré till knäckebröd, te, kaffe, cider, smoothies och choklad. Paret menar att det finns ett stort intresse.
– Hongkong-borna är väl medvetna om vad de stoppar i sig och ekologisk mat från Sverige, det vill säga KRAV-märkt, står för hälsa och god kvalité, säger Carol Ågren.
Svensk export ökar
Värdet av den svenska ekologiska exporten ökade från 670 miljoner kronor 2015, till 960 miljoner kronor 2016.
Samtidigt ökade exporten av KRAV-märkta varor med 19 procent under 2016 och närmar sig en halv miljard under 2017. Den asiatiska marknaden är en nyckel till exportframgångarna enligt KRAV.
Lönsamt i Asien
Johan Cejie, försäljningschef på KRAV säger att priserna på ekologisk mat i Sydostasiens storstäder ofta är mer än dubbelt så höga som i Sverige.
– Produkter från Europa åtnjuter ett högt förtroende, och Sverige har rykte om sig som ett av de renaste länderna, med företag som man kan lita på. Även om kostnaderna för försäljning är högre, så finns det smarta lösningar på frakt och distribution som ändå gör exporten lönsam, säger Johan Cejie.
Bucht på besök
Den 10 maj gjorde Landsbygdsminister Sven-Erik Bucht ett besök i Per och Carol Ågrens butik under sin Hong Kong-vistelse.
– Efterfrågan på ekologisk mat har ökat i både Hongkong och Kina under de senaste åren. Därför är sådana här satsningar väldigt viktiga eftersom de underlättar för svenska livsmedelsproducenter att hitta en väg in på den asiatiska marknaden. I livsmedelsstrategin slår vi fast att både den svenska livsmedelsproduktionen och exporten ska öka, det är viktigt för jobben och en hållbar tillväxt, säger Sven-Erik Bucht.
Groddar och barnmat
Andra lyckade exportexempel från Sverige till Asien är Almnäs Bruk, som har blivit det första svenska företaget med tillstånd att sälja produkter som ekologiska i Kina och Munkagrodden, som odlar KRAV-märkta groddar och som sedan mars 2017 finns i butikskedjan City Super i Hongkong.
Dessutom finns barnmatstillverkaren Alex & Phil med på asiatiska e-handelssajten ParkNShop.com.
Kommentarer
Genom att kommentera på Land så godkänner du våra regler.