Gå till innehåll
laddar...
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Landkoll 11 februari

Designtorgets vedträn – därför är de så dyra

Läste du om vedträet som såldes för 199 kronor – styck? Land fick tag på designern bakom, som gav en oväntad förklaring.

 Det fanns bara tio stycken vedträn till försäljning hos Designtorget – och de är nu slutsålda.
Det fanns bara tio stycken vedträn till försäljning hos Designtorget – och de är nu slutsålda.

De senaste dagarna har en ny produkt på Designtorget (Obs, extern länk) – en vedklabbe för det facila priset av 199 kronor – spridits som en löpeld i sociala medier.

Kritiska kommentarer

Kommentarerna har inte varit nådiga, här är ett axplock ur Twitterflödet:

”200 spänn för ett vedträ – jag tar ett dussin!”, ”Det behövdes dessutom TVÅ formgivare för denna geniala, aldrig tidigare skådade fantastiska vedtr… doftkloss!”, ”Kan inte vara på riktigt”, ”Hahah jag dör, allting går att sälja med mördande reklam, doftkloss skog!”

Två formgivare

Land fick tag på den ena av de två formgivarna bakom, Karl Bern som är student på Konstfack.

Han äger själv en liten bit skog, 4,3 hektar i Medelpad där hans mammas rötter finns. Och han älskar att fiska, jaga och bara vara i skogen där.

Bakgrunden till vedträna är ett samarbete mellan designhögskolorna Beckmans och Konstfack och butiken Designtorget.

En bit av Skandinavien

Eleverna skulle på en månad göra en produkt utifrån uppdraget ”ta med en bit av Skandinavien hem”.

– Både jag och Ebba Ipsen har ett stort intresse för skogen och landsbygden. För oss är tallen en slags essens av den nordiska skogen, förklarar Karl.

Så de skapade 10 exemplar av en naturlig doftkloss av nyhuggen tall, en snygg etikett och en säljande text:

Välgörande ämnen

”En unik bit tall. En given mittpunkt, både för samtalet och i rummet. Skogen, ta med en bit hem, en färsk kloss som i två månader kommer att bjuda på sina phytoncider. Träden utsöndrar dessa välgörande ämnen och våra nivåer av stresshormoner sjunker samtidigt som immunförsvaret stärks. Material: Svensk tall”

Ingen PR-kupp

Men det var inget skämt eller någon PR-kupp menar Karl, trots att han jobbat både som journalist och inom reklambranschen tidigare.

– Nej, visst förstod vi att det skulle väcka uppmärksamhet att vi sålde något som liknar ett vanligt vedträ för 200 spänn, säger han.

– Men vår tanke var att väcka intresse för och belysa värdet av skogen, även som en hälsobringande plats för rekreation, säger han.

Skogen är undervärderad

Han menar skogen är undervärderad i dag, både som produktionsskog och som hälsofaktor. Och att den borde gå att förädla på nya sätt.

– Visst kan man skratta åt att betala 200 kronor för ett stycke färsk tallbit. Men jämför med snittblommor eller hälsokost av en annan naturprodukt: Järntabletter, säger han och fortsätter:

– Man betalar 300 kronor för 90 dagars dos av järntabletter, vilket motsvarar ett gram järn. Ett kilo järn kostar mindre än två kronor.

Få i gång en diskussion

Tanken var att inte att börja producera doftklossar i stor skala utan att få i gång en diskussion om skogen och dess värde. Och det har Karl och Ebba verkligen lyckats med.

– Även om färsk tall är fint att ha inomhus, så är det allra bästa är om människor går ut i skogen och uppleva alla dess värden på riktigt, säger han.

Läs också: Vedspisupproret postar ved i protest

Relaterade artiklar

Kommentarer

Genom att kommentera på Land så godkänner du våra regler.

Lands Nyhetsbrev

Gör som 43 000 andra - få tips om nyheter, inspiration, mat & vin direkt till din e-post!

Missa inga nyheter
Gratis

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.


Läs fler artiklar från Land.se

Till toppen