Dråpslaget: Bonden får rekordliten andel av vad vi betalar för mjölken
Efter år av sjunkande ersättning ligger nu bondens andel av vad vi betalar för mejeriprodukterna på bottennivå. Aldrig har gapet mellan vad bonden får betalt och vad konsumenten betalar och industrin tar betalt varit större.
Läs också: 9 skäl att älska den svenska mjölken
Det pris vi konsumenter betalar för mjölk har under det senaste året stigit för att sedan plana ut, visar statistik från Jordbruksverket. Samtidigt har avräkningspriset – det vill säga det pris bonden får för olika produkter – stigit och fallit kraftigt, efter att under de senaste två åren sjunkit betydligt.
Försök att sälja mjölken direkt
Nyligen höjde Arla avräkningspriset med 11 öre. Trots detta har gapet mellan vad vi betalar i affären och vad industrin tar betalt – och vad bonden får ut aldrig varit större. Bengt Johnsson, utredare på Jordbruksverket förklarar situationen för tidningen ATL:
– Bonden har ett begränsat antal aktörer att sälja sin mjölk till. Det är därför vi det senaste året fått se ett antal initiativ där man försöker sälja sin mjölk direkt till konsumenten via olika privata initiativ.
Ett sätt att göra det möjligt att höja priset till bönderna är att vi konsumenter i större utsträckning ser mervärdet i att välja svenska mejeriprodukter – bland annat för att våra kor får beta ute.
”Handeln har inget intresse att sänka priset”
Samtidigt verkar det inte finnas något som talar för att den svenska handeln vill sänka priset mot konsumenten.
– Handeln har inte något intresse att sänka priset och få in mindre pengar för mjölken. I andra länder, som till exempel i Tyskland där det finns fler handelskedjor, har man priskrigat med mjölken, säger Bengt Johnsson till ATL.