Gå till innehåll
Shopping Utbildning
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Landkoll 10 maj

Elving har ett ånglok i trädgården

Vissa pryder tomten med en trädgårdstomte av porslin. Elving Långdahl utanför Hedemora skaffade ett ånglok på 100 ton. Sen har det av bara farten även blivit lite bilar, moppar, jukeboxar, enarmade banditer och Dallas-skurkar...

 18 stycken kaxiga vrålåk glänser hemma Elving Långdahls belamrade garage. Inkromet i hans Chevrolet Impala skäms knappast för sig.
18 stycken kaxiga vrålåk glänser hemma Elving Långdahls belamrade garage. Inkromet i hans Chevrolet Impala skäms knappast för sig. FOTO: Anders Roos

Han brukar säga att det beror på att han varken röker eller spekulerar i aktier.

Då blir det pengar kvar till ett ånglok, nämligen.

För Elving Långdahl i lilla byn Grådö söder om Hedemora har alltid haft ett gott öga till storväxta leksaker.

En gång köpte han en drygt åtta meter bred tivolikarusell, mest för att den var snygg.

En annan gång blev det nio elektriska hästar som hade stått utanför ett varuhus och erbjudit småbarn en ritt för femma.

– Fast sen bytte jag bort ett par av hästarna mot några gamla trampbilar av plåt. Ni vet, en sån där som vår kung åkte runt i, när han var liten.

 "Trampbilen är en sådan som vår egen kung körde runt i när han var liten. Byggd av Austin i England. Jag bytte till mig den mot några leksakshästar."
"Trampbilen är en sådan som vår egen kung körde runt i när han var liten. Byggd av Austin i England. Jag bytte till mig den mot några leksakshästar." FOTO: Anders Roos

Tidsresenär

För den 65-årige åkeriägare, samlare och levnadskonstnären Hans Karl Elving Långdahl, har alltid varit mannen som gjort vad som fallit honom in.

Dessutom är han något av tidsresenär.

I ett hemmabyggt jättegarage utanför sin kåk har klockan stannat någon gång mellan 1940 och 1960.

 ”J.R. blev min favorit direkt när han dök upp i TV-rutan. Utan honom hade Dallas inte varit värt att titta på. Det är lite kul att skådisen Larry Hagmans fru var från Sverige, tycker jag.”
”J.R. blev min favorit direkt när han dök upp i TV-rutan. Utan honom hade Dallas inte varit värt att titta på. Det är lite kul att skådisen Larry Hagmans fru var från Sverige, tycker jag.” FOTO: Anders Roos

Bilar stora som slagskepp

Här finns bland annat en jukebox med luftbubblande färgslingor, en telefonkiosk av trä och ett par skridskor i äkta läder som en gång nyttjades av Elving själv, när han som ung gosse for över Dalälvens is.

 "Den här bilen har skådespelerskan René Zellweger åkt i. Det är en ljusblå Cadillac Eldorado -53 och var med i filmen ”My one only” som hade premiär 2009. Sen köpte jag den på plats i USA."
"Den här bilen har skådespelerskan René Zellweger åkt i. Det är en ljusblå Cadillac Eldorado -53 och var med i filmen ”My one only” som hade premiär 2009. Sen köpte jag den på plats i USA." FOTO: Anders Roos

Överallt udda, roliga och vackra ting från en tid när bilar liknade slagskepp och bensinen kostade en spottstyver.

– Ser jag något riktigt konstigt så köper jag det bums, säger Elving och myser i skägget.

– Jag menar, vad går livet ut på egentligen? Om inte att ha så roligt som möjligt?

 Japp, Elvis som pappfigur har givetvis sin plats i garaget.
Japp, Elvis som pappfigur har givetvis sin plats i garaget. FOTO: Anders Roos

Älskar snygga bilar

I Elvings fall kan det handla om att få äga fyra gigantiska Oscars-statyetter av äkta glasfiber, en moppe som byggts om till ett försilvrat rymdskepp, en bunt elgitarrer som kunde lirats av Chuck Berry eller en pappfigur av J.R. Ewing i naturlig storlek.

Ej att förglömma de 18 amerikanska vrålåken, förstås.

 Elving Långdahls Chevrolet 1955.
Elving Långdahls Chevrolet 1955. FOTO: Anders Roos

– De är min stolthet, säger Elving och smeker en pastellfärgad stjärtfena.

– Jag har älskat snygga bilar ända sedan jag var grabb. Då snickrade jag ihop ett eget pingisbord av en plywoodskiva och klistrade undersidan full av hotrodbilar.

Den första egna bilen, en Plymouth Valiant, inhandlade han redan som 17-åring.

– Fast det är klart, då hade jag redan kört på sjön på vintrarna sen jag var fjorton.

 Motorcykeln är en ihopfällbar italiensk modell, Garnielli Graziella, från 60-talet. Eftersom man kunde fälla ihop och ställa den på högkant, var den perfekt att ta med på bussen, tåget eller båten.”
Motorcykeln är en ihopfällbar italiensk modell, Garnielli Graziella, från 60-talet. Eftersom man kunde fälla ihop och ställa den på högkant, var den perfekt att ta med på bussen, tåget eller båten.” FOTO: Anders Roos

Bilar bättre än aktier

Ögonstenen är en Oldsmobile Fiesta -53, som tillverkades i blott 458 exemplar. Inköpt av Elving för några hundratusen. Värd ett par miljoner i dag.

– Bilar är bättre än aktier. Den jag har haft längst har ökat i värde från 43 000 till 300 000 kronor.

Något kvar på önskelistan?

– En Saab från 1955, året då jag föddes. Eller den där folkvagnsbussen som hade 23 fönster. Och gärna sån där trehjulig bil av märket Messerschmitt.

Äkta ånglok

Å andra sidan har Elving alltså redan skaffat sig fordonet han drömde om redan som grabb:

Ett äkta ånglok.

– Jag hade modelljärnväg som liten och sa alltid att jag en dag ville ha ett eget lok på gården. 2008 fick jag nys om ett skulle säljas av en förening i Klippan och slog till direkt.

 Fixad och fin pryder hon sin plats i trädgården hemma hos Elving Långdahl utanför Hedemor
Fixad och fin pryder hon sin plats i trädgården hemma hos Elving Långdahl utanför Hedemor FOTO: Anders Roos

Loket väger 100 ton

Priset baserades på skrotvärdet. Eftersom loket vägde 100 ton hamnade slutnotan på närmare 150 000 kronor. Plus transporten, som visade sig vara en utmaning av gigantiska mått.

– Det hade kanske gått att få låna SJ:s spår. Men då hade jag å andra sidan legat risigt till om exempelvis lagren skurit. Nej, då var det bättre att lasta det på en tungdragare, som det kallas.

 Tvärstopp i trafiken när Elving Långdahl fraktade sitt nyinköpta lok från Skåne till Dalarna.
Tvärstopp i trafiken när Elving Långdahl fraktade sitt nyinköpta lok från Skåne till Dalarna. FOTO: Anders Roos

Krävdes två följebilar

Det blev ett äventyr som kom att engagera självaste Transportstyrelsen. Myndigheten krävde två följebilar och en förutbestämd rutt via vägar och broar som inte var för klena eller låga.

– Ekipaget var 4,70 ungefär högt. Ibland måste vi släppa ut luften ur däcken för att komma under vissa viadukter.

Frågar aldrig först

Vad frugan Carina sa, när maken kom hem med en 20 meter lång trädgårdsprydnad från 1918, lämpar sig kanske inte riktigt för tryck.

– Hon brukar bli lite svart i ögonen, när jag kommer hemsläpande med en ny pryl, erkänner Elving.

– Carina ser gärna en lite annan bild än jag, så det kan bli lite debatt ibland. Fast med tiden har jag lärt mig att inte fråga först. Det är bättre att be om förlåtelse än tillstånd. Dessutom…

Ja?

– Jamen, även Carina har ju också sina udda hobbies. Hon samlar faktiskt på majblommor…

Ånglok från 1918

Elving Långdahls ånglok är ett av 96 exemplar som byggdes 1918-19 av Nydqvist & Holm i Trollhättan. Förebilden var det preussiska P8-loket som var känt för sin styrka, snabbhet och pålitlighet.

Loket kunde bära 20 ton vatten och sex ton kol. 90 kilometer i timmen var högsta rekommenderade hastighet.

SJ betalade 205 390 kronor för loket, döpte det till SJ Ånglok B, och fick en trotjänare som gick i pension först 1990. Då placerades det i ett skjul i Lit, norr om Östersund.

1999 hamnade loket hos Föreningen Veteran Järnvägen i skånska Klippan, som fram till 2006 lät det stå på ett museum i Trelleborg.

Tre år senare köptes det av Elving Långdahl, hämtades med lastbil och parkerades 22 september 2009 på en bit räls utanför hans villa i Grådö, Hedemora, Dalarna.

Läs också: Torparsonens idé blev världssuccé

Relaterade artiklar

Kommentarer

Genom att kommentera på Land så godkänner du våra regler.

Lands Nyhetsbrev

Gör som 49 000 andra - få tips om nyheter, inspiration, mat & vin direkt till din e-post!

Missa inga nyheter
Gratis

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.


Läs fler artiklar från Land.se

Till toppen