Flera ARN-anmälningar mot IP Only – det här händer nu
Hundratals personer har anmält bredbandsbolaget IP Only till Konsumentverket och Allmänna reklamationsnämnden för att inte leverera vad de lovat. Fastän avtalen gått ut hävdar företaget att kunderna inte får dra sig ur.
Många anmälningar handlar om att konsumenterna vill avbryta relationen med IP Only och välja ett annat bolag. I de flesta fall har avtalstiden på 24 månader löpt ut, men IP Only menar att det inte spelar någon roll – om företaget påbörjat något arbete i området.
– Det blir konstigt om man säger att avtalet gäller ändå – då finns det ingen bortre gräns, säger Mattias Grafström, VD för organisationen Telekområdgivarna.
Den som vill lämna IP Only drabbas av krav på en avbeställningsavgift på cirka 7 000 kronor. Enligt Konsumentverkets vägledning bör kunderna få avsluta utan kostnad om det inte skett någon inkoppling inom avtalstiden. Vägledningen har dessutom tagits fram tillsammans med IP Only.
Anmält IP Only till ARN
Till Allmänna reklamationsnämnden, ARN, har det kommit 83 anmälningar från missnöjda kunder till IP Only sedan hösten 2015, men nämnden har ännu inte prövat något fall juridiskt.
– Det vore värdefullt om det kom en praxis från ARN. Det skulle kunna sätta en standard, så att det blir tydligt vad som gäller. Men vår bedömning är att det mesta talar för att konsumenter som inte fått anslutning inom avtalstiden har rätt att avsluta utan kostnad, säger Mattias Grafström.
Läs också: Pontus i Bergsjö missnöjd med IP Only: ”Vi har väntat längst i landet på fiber”
Klagomål mot IP Only
Konsumentverket har under de tre senaste åren fått in klagomål mot IP Only från sammanlagt 102 personer. De har hamnat under rubrikerna oskäliga avtalsvillkor och vilseledande marknadsföring.
Konsumentverkets informationstjänst, Hallå konsument, har haft 319 kontakter angående IP Only under 2016-2018. Knappt hälften har kommit in i år. De flesta som ringer har haft problem med företaget och behöver hjälp och vägledning.
Många har problem med IP Only
– Vi har ingen topplista, men det här är betydligt fler ärenden än för ett snittföretag. Det är uppenbart att det finns många personer som upplever problem med IP Only. Alla orkar eller vill ju inte anmäla till oss, säger Henrik Axelsson på Konsumentverkets presstjänst.
Mattias Grafström på Telekområdgivarna befarar att de många problem som uppstått runt om i landet är ett hot mot den fortsatta utbyggnaden av det svenska fibernätet.
– Det är många områden som inte blivit klara i tid. Om alla de avtalen skulle hävas kan hela fiberutbyggnaden äventyras på grund av den osäkerhet som uppstår kring åtagandet, säger han.
Läs också: Markägaren Olle: ”IP Only har inte klarat jobbet på landsbygden”
”Väldigt oklart”
Grafström anser att det vore bra med nya samtal mellan Konsumentverket och företagen. Tidigare diskussioner ligger till grund för den vägledning för branschen som finns idag.
– Men den följs inte och det är problematiskt. Utan praxis och utan efterlevnad av vägledningen blir det väldigt oklart vad som gäller när konsumenterna inte får sin fiber inom den tid som utlovats från början.
Läs också: IP Only: ”Att bygga på landsbygden tar längre tid än vi trott”
Kommentarer
Genom att kommentera på Land så godkänner du våra regler.