Gå till innehåll
laddar...
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Landkoll 22 augusti

Första spadtaget för ny snabbjärnväg i norr

I morgon torsdag påbörjas bygget av en järnväg längs kusten mellan Umeå och Luleå. Norrbotniabanan ska i första hand ge betydligt billigare godstransporter, men förväntas även halvera restiden för persontrafiken.

 Snart tas det första spadtaget för en ny järnväg mellan Umeå och Luleå.
Snart tas det första spadtaget för en ny järnväg mellan Umeå och Luleå. FOTO: Michael Erhardsson

På torsdag besöker statsminister Stefan Löfven (S) och Trafikverkets generaldirektör Lena Erixon Umeå för att ta ett första spadtag i bygget av Norrbotniabanans inledande del, Umeå-Dåva. Även infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) kommer att delta vid ceremonin.

Norrbotniabanan är en 27 mil lång kustnära järnväg som framför allt ska förstärka godstrafiken i landet, men också underlätta resandet mellan städerna längs norrlandskusten.

Läs också: Landets 12 vackraste tågsträckor

Halverad restid

Med modernare tåg kan restiderna halveras och genom att tågen går direkt till Umeå, Skellefteå, Piteå och Luleå blir det möjligt att pendla till jobb och utbildningar. I dag går det stickspår från järnvägen i inlandet ut till kuststäderna.

Det kommer att bli både kortare snabbtåg som stannar även på mindre orter och tåg med högre topphastighet som kör längre sträckor och stannar på färre orter.

Trafikverket beräknar att hela projektet kommer att kosta 29 miljarder kronor. Transportkostnaderna för godstrafiken beräknas minska med cirka 30 procent.

Läs också: Regeringen satsar 700 miljarder på vägar och järnvägar

Tyngre och längre tåg

I dag går den gamla Stambanan genom Övre Norrland inne i landet och har många kurvor och backar. Det har gjort godstransporterna mindre effektiva. En ny kustnära järnväg mellan Umeå och Luleå ska göra det möjligt att köra tyngre och längre tåg.

 Mellan Luleå och Umeå finns idag ingen järnväg längs kusten – utan bara en stambana i inlandet. Foto: Trafikverket
Mellan Luleå och Umeå finns idag ingen järnväg längs kusten – utan bara en stambana i inlandet. Foto: Trafikverket

Den nya järnvägen beräknas minska utsläppen av koldioxid med cirka 80 000 ton per år.

Läs också: Så vill partierna förbättra landsbygdens vägar och järnvägar

Kommentarer

Genom att kommentera på Land så godkänner du våra regler.

Lands Nyhetsbrev

Gör som 41 000 andra - få tips om nyheter, inspiration, mat & vin direkt till din e-post!

Missa inga nyheter
Gratis

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.


Läs fler artiklar från Land.se

Till toppen