Gå till innehåll
Shopping Utbildning
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Landkoll 1 februari 2016

Framtidens supertåg: Här är orterna som dragit vinstlotten

Om 19 år ska resenärer kunna åka mellan Stockholm, Göteborg och Malmö på dryga två timmar. Och nu är det klart vilka orter som vinner på den nya järnvägen.

Höghastighetstågen är tänkta att börja trafikera Sverige år 2035. Fram tills dess är det mycket arbete som ska göras och idag presenterade Sverigeförhandlingen en utredning om hur de tänker sig dragningen för den nya järnvägen. Järnvägen kommer att gå till Jönköping och därefter delas i en västlig riktning och en riktning söderut.

Här är stationsorterna som presenterades:

  • Vagnhärad
  • Skavsta
  • Nyköping
  • Norrköping
  • Linköping
  • Tranås
  • Jönköping
  • Västerut fortsätter sträckningen sedan med Borås
  • Landvetter
  • Mölnlycke
  • Göteborg.
  • Söderut från Jönköping följer Värnamo
  • Hässleholm
  • Lund
  • Malmö.
  • Här är stationerna där de nya hastighetstågen föreslås stanna. Foto: Trafikverket.
    Här är stationerna där de nya hastighetstågen föreslås stanna. Foto: Trafikverket.

    Klart är att östra Småland inte är tänkt att få några stationer för de nya tågen.

    – Vi har valt den kortaste, rakaste och billigaste vägen genom Småland, sa HG Wessberg från Sverigeförhandlingen när förslaget presenterades.

    I och med presentationen av de tänkta tågstoppen kommer samtal att inledas med kommuner som berörs av järnvägssträckningen. Utredningens förslag är inte definitiv utan ska nu presenteras för regeringen.

    Enligt utredningen är den nya järnvägen tänkt att öka bostadsbyggandet i Göteborg, Malmö och Stockholm samt bidra till minst 100 000 nya bostäder i hela landet. Den ska också förbättra arbetsmarknaden och leda till ett hållbart resande.

    Tågen kommer att gå i 320 kilometer i timmen och ska ta resenärer från Stockholm till Göteborg respektive Malmö på drygt två timmar. Kostnaden beräknas bli mellan 190 till 330 miljarder kronor.

    För markägare i de områdena som kommer att påverkas finns en oro.

    – Diskussionen har varit uppe sen planerna presenterades och det är klart att det finns en oro bland medlemmarna. Hur blir jag påverkad, kommer det att gå på min mark? Det är frågor som uppkommer oavsett vad det gäller för nya planer, säger Marianne Andersson, ordförande för LRF Skåne till ATL.nu, som ser samarbete över regionerna som en bra väg för att göra sin röst hörd.

    – Vi har redan haft börjat diskussionen hur vi ska samarbeta med andra regioner som påverkas av den nya banan. Och det är viktigt att vi får vara med under planeringen och att vi agerar när beslut slutligen ska tas, säger hon till ATL.nu.

    Läs mer om

    Populära ämnen på Land.se

    Gör som 60 000 andra!

    Missa inte Lands nyhetsbrev

    Få lästips om hem och trädgård, mat och dryck samt djur och natur

    Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.

    Läs artiklar i säsong

    Till toppen