Gå till innehåll
laddar...
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Landkoll 28 januari

Grönt ljus för logistikpark i Petersvik

Bygget av en logistikpark i Sundsvall har vunnit rättslig seger.

Men motståndarsidan har inte gett upp – nu ska de kritiserade byggplanerna upp i Högsta Domstolen.

 Om det endast skulle byggas en containerhamn skulle det omstridda grön- och villaområdet Petersvik kunna bevaras.
Om det endast skulle byggas en containerhamn skulle det omstridda grön- och villaområdet Petersvik kunna bevaras. FOTO: Sundsvall Logistikpark

Den långdragna processen kring området Petersvik öster om Sundsvall kan vara på väg mot ett slut. Sundvalls kommuns planer om att bygga ett nav för tåg-, väg- och fartygslogistik har nu fått grönt ljus från Mark- och miljööverdomstolen, som alltså har avslagit de 13 klagandes yrkande om att logistikparkens tillståndsansökan borde upphävas.

– Frågetecknen som fanns har suddats bort. Det är en stark dom som vi tror kommer bära hela vägen, säger Sven Magnusson, vd för Sundsvall logistikpark AB.

För motståndarna var domen en liten seger, då byggstarten inte får ske förrän domen vunnit laga kraft. Nu har de två sakägarna, Else Ammor och hennes granne, ansökt om prövningstillstånd i Högsta Domstolen.

Men Sundsvall Logistikpark förutspår att HD inte kommer finna någon rättslig grund för prövning.

Läs också: En av Sveriges bästa jordbruksmarker blir väg – nu har bönderna fått nog

”Kommunen har inte råd”

Om överklagan nekas vill Else Ammor ställa kommunen till svars. Hon menar att kommunen inte har råd och att bygget inte kommer att ge några miljövinster som utlovat.

– Det är helt horribelt att man i kommande lågkonjunktur ska slänga ut flera hundra miljoner på en sådan vansinnig sak som inte kommer ge kommunen någonting – bara skulder, säger Else Ammor, som leder Sundsvallspartiet, vars profilfråga är att stoppa transportnavet i Petersviksområdet.

Röster har tidigare en höjts kring att kommunen, som gjorde ett stort underskott 2018, inte har råd att slutföra byggplanerna för Petersvik. I en ledare i Sundsvalls tidning skriver Marcus Backholm Bohlin att kommunen är högt skuldsatt och därför är det inte motiverat att ”plöja ner hundratals miljoner kronor i en logistikpark som inte på allvar verkar efterfrågas av särskilt många i regionens näringsliv”.

– Det här har en stark förankring i de politiska leden. Projektet är enligt beräkningarna lönsamt inom 50 år och är en bra insats för miljön, säger vd:n Sven Magnusson.

Prislappen som skattebetalarna får stå för har tidigare beräknats landa på 448 miljoner kronor (2014), men den fördröjda byggstarten lär höja beloppet ytterligare.

Kulturhistoriskt arv

 Villa Solbacken, byggt cirka år 1880, har blivit utsett till Sundsvalls vackraste hus.
Villa Solbacken, byggt cirka år 1880, har blivit utsett till Sundsvalls vackraste hus. FOTO: Petersviksvännerna

Platsen består i nuläget av bevarade grönområden och ett villaområde från träpatronepoken i slutet av 1800-talet, som av motståndarna anses ha ett högt kulturhistoriskt värde. Sundsvalls kommun har lagt ut villorna till försäljning med lägsta anbudspris på endast 1 krona per hus. Men på ett villkor: att köparen står för kostnaderna kring att flytta huset från platsen.

– Kommunen har gjort allt i fel ordning. Redan 2015 blev de som bodde där tvångsinlösta i domstol. Och nu får inte kommunen sälja husen innan det är helt klart att kombiterminalen ska byggas. Det är förstås bra, så man åtminstone inte river husen, säger Else Ammor.

Läs också: 8 historiska trävillor till salu – för en krona styck

Men Miljödomstolen har bedömt att området inte har ett betydande kulturhistoriskt värde.

– De kulturvärden som finns där har länsstyrelsen tittat på och det har inte klassats över en viss nivå. Grönområdet har aldrig varit speciellt publikt och det har inte den unika prägel som skulle vara grunden för de högljudda protesterna. Att knyta ihop industriområdena som redan finns där är ganska naturligt, säger Sven Magnusson.

För Else Ammor, som själv bor i Petersvik, betyder grönområdena mer än så.

– Det här är för kommande generationer, vi har inte rätt att riva en trähusmiljö med kulturhistoriskt värde och förstöra en helt ren natur. Man kan få en utbyggd hamn och en flyttad terminal från stan samtidigt som man bevarar Petersvik. Men politikerna har helt låst fast sig, säger hon.

Här är planerna för logistikparken

Sundsvall Logistikpark

Kombiterminal

Logistik-, lager- och etableringsytor

SCA

Containerhamn i anslutning till Tunadalshamnen tillsammans med Sundsvalls Hamn AB

Järnvägsspår in till Ortvikens pappersbruk

Intern väg mellan Ortviken och Tunadalshamnen

Möjlighet att bygga ett framtida magasin i anslutning till kombiterminalen

Trafikverket

Planerar för järnvägsanslutningar i Bergsåker och Maland

Elektrifiering och upprustning av industrispåret från Ådalsbanan ner till hamnen

Den initiala planen är byggstart under 2019 och drifttagande under 2023.

Källa: Sundsvall Logistikpark

Relaterade artiklar

Kommentarer

Genom att kommentera på Land så godkänner du våra regler.

Lands Nyhetsbrev

Gör som 43 000 andra - få tips om nyheter, inspiration, mat & vin direkt till din e-post!

Missa inga nyheter
Gratis

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.


Läs fler artiklar från Land.se

Till toppen