Grönt väder: Få har koll på sina klädköp
Grönt väder har rotat i garderoben och funnit att en av tre inte lagar trasiga plagg. Här är fler intressanta inblickar från senaste klimatpanelen.
En genomsnittlig svensk köper nya kläder till sig själv varje vecka. Det är en hisnande siffra som samtidigt väcker frågor om hur vår konsumtion påverkar klimatet.
Forskaren Sandra Roos doktorsavhandling på ämnet kläder och klimat från 2017, visar till exempel att 70 procent av ett plaggs klimatpåverkan sker under produktionen.
Läs också: Smarta tips för att köpa och sälja begagnat på nätet
Svaren pekar på attityder
Grönt väders klimatpanel består av 600 miljöintresserade personer som svarar på frågor om hållbarhet, klimat och miljö. Deras svar pekar på attityder och kunskap om kläders klimatpåverkan.
I den senaste undersökningen uppgav 95 procent att de saknar information om deras kläders klimatpåverkan direkt vid köp.
Deltagarna består av 78 procent kvinnor och 22 procent män. Nedan finner du fler resultat av enkäten.
Grönt väders enkät visar att:
- 60 procent försöker få information om klädernas klimatpåverkan innan köp
- 84 procent uppger att den information de får påverkar deras köpbeslut
- 87 procent uppger att hur kläderna ser ut ändå är viktigare än hur miljövänliga de är
- 42 procent tänker handla på second-hand vid nästa köp
- 31 procent har förtroende på klädföretagens klimatredovisning
- 21 procent är beredda att betala dubbelt så mycket för hållbara val
- 3 procent slänger kläder i stället för att lämna till insamling