Guide: Så (lätt) skriver du en affärsplan
Är du redo att satsa på ditt företag? Ta reda på hur du når framgång och får in pengar till din dröm? Här är 7 steg till en proffsig - och enkel - affärsplan.
Med en affärsplan i handen blir det lättare att sälja in din affärsidé till banker, myndigheter och investerare.
Väl värt tiden
Dessutom är den ett bra hjälpmedel för att fundera igenom och ta tempen på din idé innan du startar – och hålla kursen när du väl är i gång. Det kan alltså vara väl värt tiden att skapa en affärsplan.
1. Affärsidén
Gör research! Vad ska du sälja och på vilket sätt? Hur ser marknaden ut – är den säker, kan den växa eller förändras? Vilka är dina kunder, hur många tror du kommer att handla av dig, hur mycket, hur ofta – och varför?
Vilka problem löser du? Vad gör dig unik? Vilka är dina konkurrenter, och vad har de för styrkor och svagheter?
Vad har du för framtida mål och planer? Glöm inte att reda ut om du behöver patent, designskydd eller någon form av tillstånd.
2. Marknadsföring
Hur ska du nå ut till kunder? Ska du konkurrera med pris eller kvalité? Vilka budskap ska du förmedla och hur – med vilka marknadsföringsaktiviteter?
3. Ekonomi/budget
Här ska du uppskatta:
* En resultatbudget – En bedömning av kostnader och intäkter på ett år.
* En likviditetsbudget – Plan för kassaflödet, hur in- och utbetalningar kommer att fördela sig över året.
* En finansieringsplan – Hur mycket kapital du behöver och hur verksamheten ska finansieras.
Tänk på: Behöver du lager? Personal? Maskiner och inventarier? Vilka leverantörer kommer du att ha? Vilken prisnivå ska du lägga dig på och hur är den jämfört med dina konkurrenters? Vad behöver du dra in för att gå runt? Hur ska du ta hand om företagets administration, som bokföring?
4. Om er som startar
Kartlägg dig/er själva! Vad har ni för kompetenser, erfarenhet, utbildning, kontakter eller kunskaper som gynnar affärsidén? Vilka roller kommer ni att ha? Hur är er personliga ekonomi? Hur mycket måste ni ta ut från företaget för att kunna försörja er? Vad är er vision?
5. SWOT-Analys (Står för strength, weaknesses, opportunities, threats)
Få koll på risker och möjligheter! Vilka styrkor, svagheter, möjligheter och hot finns? Hur kan du lösa respektive ta tillvara på dessa?
6. Viktig formalia
Glöm inte detta! Företagsnamn, bolagsform, organisationsnummer, kontaktinfo, vilka ni är som äger företaget och hur era ägarandelar ser ut.
7. Tre mallar att göra online
Här är affärsplansmallar du kan göra på webben:
Läs också: Så får du fler kunder via Google – 8 smarta knep!
Kommentarer
Genom att kommentera på Land så godkänner du våra regler.