Gå till innehåll
laddar...
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Landkoll 8 juni 2018

Guide: Så (lätt) skriver du en affärsplan

Är du redo att satsa på ditt företag? Ta reda på hur du når framgång och får in pengar till din dröm? Här är 7 steg till en proffsig - och enkel - affärsplan.

 Med en affärsplan i handen blir det lättare att sälja in din affärsidé till banker, myndigheter och investerare. Foto: Istock
Med en affärsplan i handen blir det lättare att sälja in din affärsidé till banker, myndigheter och investerare. Foto: Istock FOTO: Istock

Med en affärsplan i handen blir det lättare att sälja in din affärsidé till banker, myndigheter och investerare.

Väl värt tiden

Dessutom är den ett bra hjälpmedel för att fundera igenom och ta tempen på din idé innan du startar – och hålla kursen när du väl är i gång. Det kan alltså vara väl värt tiden att skapa en affärsplan.

1. Affärsidén

Gör research! Vad ska du sälja och på vilket sätt? Hur ser marknaden ut – är den säker, kan den växa eller förändras? Vilka är dina kunder, hur många tror du kommer att handla av dig, hur mycket, hur ofta – och varför?

Vilka problem löser du? Vad gör dig unik? Vilka är dina konkurrenter, och vad har de för styrkor och svagheter?

Vad har du för framtida mål och planer? Glöm inte att reda ut om du behöver patent, designskydd eller någon form av tillstånd.

2. Marknadsföring

Hur ska du nå ut till kunder? Ska du konkurrera med pris eller kvalité? Vilka budskap ska du förmedla och hur – med vilka marknadsföringsaktiviteter?

3. Ekonomi/budget

Här ska du uppskatta:

* En resultatbudget – En bedömning av kostnader och intäkter på ett år.

* En likviditetsbudget – Plan för kassaflödet, hur in- och utbetalningar kommer att fördela sig över året.

* En finansieringsplan – Hur mycket kapital du behöver och hur verksamheten ska finansieras.

Tänk på: Behöver du lager? Personal? Maskiner och inventarier? Vilka leverantörer kommer du att ha? Vilken prisnivå ska du lägga dig på och hur är den jämfört med dina konkurrenters? Vad behöver du dra in för att gå runt? Hur ska du ta hand om företagets administration, som bokföring?

4. Om er som startar

Kartlägg dig/er själva! Vad har ni för kompetenser, erfarenhet, utbildning, kontakter eller kunskaper som gynnar affärsidén? Vilka roller kommer ni att ha? Hur är er personliga ekonomi? Hur mycket måste ni ta ut från företaget för att kunna försörja er? Vad är er vision?

5. SWOT-Analys (Står för strength, weaknesses, opportunities, threats)

Få koll på risker och möjligheter! Vilka styrkor, svagheter, möjligheter och hot finns? Hur kan du lösa respektive ta tillvara på dessa?

6. Viktig formalia

Glöm inte detta! Företagsnamn, bolagsform, organisationsnummer, kontaktinfo, vilka ni är som äger företaget och hur era ägarandelar ser ut.

7. Tre mallar att göra online

Här är affärsplansmallar du kan göra på webben:

Almi

Verksamt

Nyföretagarcentrum

Läs också: Så får du fler kunder via Google – 8 smarta knep!

Kommentarer

Genom att kommentera på Land så godkänner du våra regler.

Lands Nyhetsbrev

Gör som 41 000 andra - få tips om nyheter, inspiration, mat & vin direkt till din e-post!

Missa inga nyheter
Gratis

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.


Läs fler artiklar från Land.se

Till toppen