Gå till innehåll
laddar...
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Landkoll 5 december

Höj vardagskvaliteten – skaffa nya intressen!

I stället för att sitta inne och kura själv under den mörka årstiden – gör precis tvärtom! Nu är det en bra tid att skaffa nya hobbies och på köpet kan din hälsa förbättras. Här är 5 tips på saker att ta sig an.

 Ett intresse som också är bra för hälsan är att sjunga i kör.
Ett intresse som också är bra för hälsan är att sjunga i kör. FOTO: Istock

Sjung ut

Förutom att rösten får träning finns flera hälsoeffekter med att sjunga. Du blir lugnare, lyckligare, mindre stressad och får ny energi – för att nämna några saker.

Att sjunga i kör är med andra ord rena medicinen, det har vetenskapen bevisat. Och på kuppen kan du träffa nya vänner och öva upp gehöret.

Läs också: Därför ska du börja sjunga i kör – 9 fantastiska hälsoeffekter!

Ta ut svängarna

Att dansa kan göra dig gladare, piggare och mindre stressad. När du dansar och rör på dig ökar nivåerna av endorfiner, noradrenalin, dopamin och serotonin som aktiverar vårt belöningssystem och gör att vi mår bra.

Forskning visar också att dans stärker hjärnans olika funktioner och motverkar stress och inflammationer. Man blir bättre på inlärning, problemlösning och får bättre minne.

Forskning visar också att dansterapi har hjälpt patienter med fibromyalgi. Danen ledde till minskad smärta och bättre självkänsla.

Läs också: Nya Skype-dansen! Hejde bygdegård bjuder upp Stureplan

Vänd blad

Att läsa är rena hjärngympan! Minnet blir bättre och med regelbunden läsning kan du behålla hjärnans styrka och snabbhet längre upp i åldern.

Vad du läser spelar mindre roll, enligt forskningen, men när du läser en intressant historia slappnar du av och stress motverkas. Går du dessutom med i en bokcirkel har du möjlighet att träffa nya vänner samtidigt som ni diskuterar senaste läsningen.

Läs också: Spännande forskning: 8 hälsoeffekter av att läsa böcker

Sticka loss

Den som stickar får, förutom värmande plagg, ett lättare sinne. Forskning har visat att personer som stickar kände sig gladare, hjälper mot kronisk smärta och kan hjälpa till med bearbetning av ett trauma.

Men även minnet förbättras och ångest kan lindras. En hel del av förbättringarna sker eftersom stickning kräver koncentration, syn och en koordinerad rörelse.

På senare år har stickkaféer blivit populära och går du med i en sådan kan mönster utbytas och nya bekantskaper odlas.

Läs också: Forskarnas fem bevis! Därför mår du bra av att sticka

Grönt är skönt

Ta med en vän, gå i skogen och börja skogsbada. Begreppet skogsbada kommer från Japan och oavsett om det handlar om att gå barfota på en mosstig, krama ett träd eller bara ta en långsam promenad så har det visat sig att träd gör underverk för att bota stress.

Dessutom har det visat sig att personer som promenerar kan leva längre och risken för cancer minskas.

Läs också: Träden botar din stress

Kommentarer

Genom att kommentera på Land så godkänner du våra regler.

Läs mer om

Lands Nyhetsbrev

Gör som 41 000 andra - få tips om nyheter, inspiration, mat & vin direkt till din e-post!

Missa inga nyheter
Gratis

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.


Läs fler artiklar från Land.se

Till toppen