Hundratals kilo paprika slängdes – handlarna vill inte ta in de svenska grönsakerna
Odlaren Raimo Einosson, 57, i Varberg har tvingats slänga flera hundra kilo av sin paprikaskörd på grund av ointresse från handlarna.
– Det har inte funnits någon vilja att ta våra paprikor eftersom det har funnits billiga, turkiska att sälja istället, säger Einosson.
Den osedvanligt varma sommaren gjorde att Raimo Einosson, som äger och driver Warberg Tomat, fick en rekordskörd av paprika. Nackdelen var att han inte kunde sälja allting, och därför tvingades slänga eller skänka bort över 300 kilo grönsaker.
En okänd produkt
Det beror på en kombination av att konsumenterna inte känner till att det finns svensk, obesprutad paprika att köpa, samt att många handlare väljer billig, turkisk paprika istället, säger Raimo Einosson.
– Folk säger att hade de vetat att det fanns svensk obesprutad paprika hade de köpt den. Det är svårt att nå ut med att den finns, det går ju i regel inte att få tag i några större mängder i Sverige.
Läs också: Så tar du till vara skörden
Viljan att ta in paprikan saknas
– Det är mycket prat om att man ska välja svenskt, men sen måste ju den grönsaksansvarige i butiken ha viljan att ta in paprikorna, och jag upplever att den inte har funnits här i Varberg. Paprikorna har ju varit tillgängliga hos grossisten, säger Einosson.
– Sen kanske grossisten skulle ha legat på butikerna lite mer, då hade det nog gått bättre. I september var det tvärstopp, inte en enda paprika fick vi såld. Vi ringde och ringde och tjatade, men det var bara stopp.
Skänkte till skolor
Var ni tvungna att slänga paprikorna, kunde ni inte ha gett bort dem istället?
– Alltså, det gjorde vi, till skolor och äldreboenden, men vi har mycket annat att göra här på gården och vi hann inte med att engagera oss i det här. Det är inte så himla enkelt.
– Sen kan man inte bara ge bort allt heller, man måste ju få betalt. Vi har ju anställda som har plockat de här paprikorna och de måste få betalt.
Läs också: Så lagras skörden
Handlarna föredrar billigare paprika
Grossisten Niklas Svenmyr, VD på Olsegården, säger till Sveriges Television att handlarna hellre satsar på det billigare alternativet. De svenska efterfrågas helt enkelt inte i butikerna. Men han är också självkritisk.
– Att vi inte har fått ut paprikorna på marknaden är ett misslyckande. Vi tycker att vi visat upp att det finns men det måste även finnas en köpare som är beredd att betala priset producenten behöver, säger han.
Verksamheten i balans
Efter att lokala medier rapporterat om situationen har dock försäljningen tagit fart för Raimo Einosson.
– Nu har det blivit balans i verksamheten; det har blivit höst och toppen på skörden är förbi. Så vi räknar med att resten ska gå att sälja, även om det är till lite lägre priser än vad vi vill ha. Men man skulle fått uppmärksamhet om detta lite tidigare så hade man inte behövt slänga så mycket.
Alla Lands artiklar om svensk matproduktion i torkans spår hittar du här
Kommentarer
Genom att kommentera på Land så godkänner du våra regler.