Gå till innehåll
Shopping Utbildning
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Landkoll 18 september 2017

Hurra! Så stor effekt har nya plastpåselagen

Sedan tre månader tillbaka måste butiksförsäljare informera sina kunder om plastpåsars miljöpåverkan, enligt en ny lag. Något som visat oanade resultat.

 Antalet plastpåsar i omlopp minskar drastiskt efter ny lag, det visar nya siffror från Naturskyddsföreningen.
Antalet plastpåsar i omlopp minskar drastiskt efter ny lag, det visar nya siffror från Naturskyddsföreningen. FOTO: Mostphotos

Den 1 juni i år blev alla affärer och företag som säljer eller ger bort plastkassar skyldiga att informera om hur dessa påverkar miljön.

Även om det dröjer till nästa år innan Naturvårdsverket gör en större undersökning om hur den nya lagen påverkar användandet av plastpåsar märks redan en dramatisk minskning.

Egna initiativ

Många butiker har tagit egna initiativ utöver lagen, till exempel tar de betalt för kassar, har pant på påsarna eller att man får bonuspoäng om man inte tar en ny påse.

Störst minskning har de kedjor som tar betalt för plastpåsar haft, enligt siffror från Naturskyddsföreningen.

29 ton mindre plast

De tre kedjorna MQ, JOY och Apotek Hjärtat, som tar betalt för påsarna, redovisar alla en minskning på mellan 40 och 60 procent.

Det innebär totalt 2,5 miljoner färre plastpåsar och 29 ton mindre plast i omlopp.

Läs också: Kläderna som förstör haven – 3 plastiga värstingar

Dubbelt mot förväntat

Hos Apotek Hjärtat har lagen lett till två miljoner färre plastpåsar.

– Initiativet har överlag blivit otroligt väl bemött av våra kunder. På de här första månaderna har det visat sig att det är många fler än vi anade som är beredda att avstå från en påse, över 40 procent, vilket är det dubbla utifrån vad vi från början hade väntat oss, säger Cecilia de Pedro, miljöchef på Apotek Hjärtat.

Kundernas vilja

Även Helen Göthe, CSR- och miljöansvarig för MQ Holding, är imponerad av resultatet.

– Det är kundernas vilja till förändring som har skapat detta goda resultat, säger hon.

Skapar hopp

Naturskyddsföreningens generalsekreterare Karin Lexén påpekar att det är för tidigt att dra långtgående slutsatser av detta, men säger att resultaten är glädjande.

– Vi hade gärna sett ett skarpare direktiv, framförallt ett generellt krav om en avgift på alla plastpåsar i butik. Det finns mycket kvar att göra på området för att minska plastens miljöpåverkan, men detta är ett positivt initiativ och ett exempel på att utvecklingen går åt rätt håll. Det inger hopp.

Läs också: Plastbanta: 5 förbrukningsvaror du lätt byter ut

Kommentarer

Genom att kommentera på Land så godkänner du våra regler.

Läs mer om

Populära ämnen på Land.se

Gör som 60 000 andra!

Missa inte Lands nyhetsbrev

Få lästips om hem och trädgård, mat och dryck samt djur och natur

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.

Läs artiklar i säsong

Till toppen