Gå till innehåll

Meddelande:

Det ser ut att vara tekniska problem just nu.

svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Landkoll 20 June

"Jag är stolt över att arbeta för Sveriges bönder"

Under 2017 tog Agneta Bouchaoui och hennes fem kolleger på LRF Medlemsservice emot 30 000 telefonsamtal. Hon är dedikerad att vägleda LRFs medlemmar rätt i alla deras vardagliga frågeställningar – själv tycker hon att jobbet är som att komma hem.

 När Agneta Bouchaoui är ledig åker hon och hennes man till sommarstugan i Hagfors där hon helst går långa promenader. Orientering är också ett av hennes stora intressen.
När Agneta Bouchaoui är ledig åker hon och hennes man till sommarstugan i Hagfors där hon helst går långa promenader. Orientering är också ett av hennes stora intressen.

Agneta Bouchaoui bor i Karlstad och är sedan fyra år ansvarig för LRF Medlemsservice. På LRF har hon jobbat sedan 1981 – och stormtrivs fortfarande på sin arbetsplats.

– Det är inte som att gå till ett jobb, det är som att komma hem! Att jag har varit här så länge är också ett bevis på det. Jag trivs väldigt bra och är stolt över att arbeta för Sveriges bönder. Jobbet har utvecklats och även jag som person, säger Agneta. Vi är några i gruppen som arbetat i många år och vi har en slogan som lyder: ”LRF dä ä mitt liv dä se”.

Läs också: Så marknadsför du ditt företag – 8 smarta sätt

Orientering på fritiden – och på jobbet

Från kontoret här i Karlstad får LRFs medlemmar den hjälp de behöver – tillsammans med fem kolleger svarar Agneta på frågor och lotsar dem vidare till rätt rådgivare.

Och kanske är det inte en slump att just Agneta blivit ansvarig för det hon själv gärna kallar ”LRFs sambandscentral”. Förutom att hon på fritiden är mån om att alltid hålla sig i rörelse, har hon sedan unga år haft ett stort intresse i orientering.

– Ja, det är faktiskt bra att kunna läsa karta och kompass – även i jobbet, skrattar Agneta. Den ena dagen är inte den andra lik. Man tror man kommer till jobbet och har planerat att göra något så dyker det upp något helt annat.

Läs också: Så vågar du lyfta luren – och öka försäljningen!

Själv har Agneta ingen lantbruksbakgrund, men är väl insatt i alla de frågor som medlemmarna står inför i sin vardag. Och naturen är ett starkt intresse. När hon är ledig åker hon och hennes man till sommarstugan i Hagfors där hon helst går långa promenader i de värmländska skogarna eller – när det är vinter – åker långfärdsskidor.

30 000 telefonsamtal

Under 2017 tog Agneta och hennes kollegor emot 30 000 telefonsamtal från LRFs medlemmar. Många av de samtal som varje dag kommer in är relaterade till själva medlemskapet – samköpsfrågor, medlemsavgifter som behöver korrigeras efter ändrad omsättning eller areal – men det är också mycket frågor om exempelvis intrång eller äganderätt, som lotsas vidare till regioner och experter. Att frågorna är varierande tycker Agneta bara är väldigt roligt och lite utmanande.

– Ibland får man leka lite detektivbyrå! Vissa frågor är väldigt specifika och då gäller det att hitta exakt rätt person. Det kan vara en expert, någon på LRF Konsult eller på riksförbundet. Vi får många hästrelaterade frågor också faktiskt och då är det LRF Häst som kan hjälpa till! Men många gånger kan vi hjälpa till direkt – om det gäller frågor om medlemskapet och LRFs erbjudande.

Läs också: Kungen vill ha mer fisketurism på landsbygden

Hjälper till att guida till LRFs digitala tjänster

Även om frågeställningarna är varierande så är de av ungefär samma karaktär sedan Agneta började. Den allra största förändringen över åren är digitaliseringen, enligt Agneta.

– Många är jätteintresserade av de digitala tjänsterna och anammar dem direkt. Andra behöver hjälp att hitta på exempelvis LRFs sajt eller till appen LRF Medlemsrabatter.

Bara i år är det också alltfler som har fått upp ögonen för de unika extra nyheter som dagligen publiceras på Landsajterna – det så kallade Digitala Land-paketet – och för Svepet, LRFs egna nyhetstjänst som man får tillgång till om man loggar in. Även här hjälper Medlemsservice gärna till.

– Digitaliseringen har ju förenklat en hel del! Får man passa på att marknadsföra lite grann, så vill jag personligen gärna slå ett slag för att betala medlemsavgiften via e-faktura eller autogiro. I år har vi också lanserat en chatt, som flera hundra faktiskt redan har hittat fram till.

Läs också: Så undviker du stressfällorna med att driva eget

Välkomnar nya medlemmar

Agnetas enhet genomför också varje år många utgående samtal på uppdrag av regionerna. Man hälsar nya medlemmar välkomna, informerar om medlemskapet, om Samköps medlemskvällar, liksom utbildningar och andra aktiviteter som pågår runt om i landet. LRF Medlemsservice har även uppdraget att som en påminnelse ringa till de medlemmar som inte betalt sin medlemsavgift.

Kontakten med LRFs medlemmar är väldigt stimulerande och intressant, berättar Agneta. Det bästa med hennes jobb är just variationen och att få hjälpa till i olika situationer. Ett samtal kan handla om att medlemmen vill veta vad i medlemsavgiften som är avdragsgillt, att medlemmen vill beställa arrendekontrakt eller Miljöhusesyns-boken eller vill ha kontakt med sin region.

– Vi får en härlig kontakt med många. Vi får också reaktioner som ”Åh sitter ni i Karlstad. Där var jag förra sommaren, på Sandgrund och tittade på Lars Lerins tavlor, mycket trevligt”.

– Få vet att vi sitter i Karlstad – det är roligt att många medlemmar upplever det som positivt

Gillar naturen och orientering

Namn: Agneta Bouchaoui

Arbete: Chef på LRF Medlemsservice i Karlstad

Ålder: 55 år

Bor: Villa i Karlstad, sommarstuga i Hagfors.

Familj: Man Abdel och tre utflugna barn (36, 29 och 25 år) samt tre barnbarn.

Gör helst på fritiden: Åker långfärdsskidor, vistas i naturen, tränar på Friskis och Svettis, är på sommarstället. Förr ägnade Agneta mycket tid åt orientering och försöker än idag leta skärmar i skogen.

Bjuder helst på: Svensk husmanskost.

Om LRF Medlemsservice och digitala tjänster

Under 2017 tog LRF Medlemsservice emot:

30 000 telefonsamtal

20 000 meddelanden via e-post

2018 lanserades även en chatt som service för medlemmarna.

Hittills i år, juni 2018, har nästan 12 000 inloggade medlemmar använt appen LRF Medlemsrabatter närmare 100 000 gånger tillsammans. I den hittar man även sitt medlemskort.

Digitala Landpaketet har 5 193 aktiverade LRF-medlemmar varav Svepet-prenumeranter är 3 403 st.

Kommentarer

Genom att kommentera på Land så godkänner du våra regler.

Lands Nyhetsbrev

Gör som 31 000 andra - få tips om nyheter, inspiration, mat & vin direkt till din e-post!

Missa inga nyheter
Gratis

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.


Läs fler artiklar från Land.se

Detta är premium-innehåll. Läs mer om vår premiumjournalistik!

Vill du läsa vidare?

från 135:- /mån

Bli medlem i LRF

  • Du får Sveriges största företagarorganisation i ryggen. LRF jobbar för landsbygdens framtid.
  • Land Lantbruk/Skogsbruk och familjetidningen Land ingår, både print och digitalt.
  • Dessutom en rad andra förmåner och erbjudanden.
från 100:- /mån

Prenumerera på Land

  • Land är som en god granne: Glad, inbjudande, varm och kunnig.
  • Land är också landsbygdens unika lokala röst för hela landet
  • De uppskattade hemma-hos-reportagen och de spännande livsödena är en självklar del av tidningen.
Till toppen