Jokkmokks marknad blir digital på grund av corona-restriktionerna
Jokkmokks myllrande, färgstarka marknad ställs in för första gången sedan starten för 1605. I år blir den helt digital. En fördel är att många fler kan delta och handla.
Den 4-7 februari är det årets höjdpunkt i den samiska samlingspunkten Jokkmokk i Norrbotten, den årliga marknaden. Men i år är inget sig likt.
Ingen trivsam trängsel mellan hantverksstånden, inga färgstarka samiska dräkter eller renar att titta på. Förra året slog marknaden rekord med 50 000 besökare.
Jokkmokks marknad har arrangerats i 416 år
Det är första gången på 416 år som den oerhört populära Jokkmokks marknad ställs in. Inte ens Spanska sjukan stoppade den, men i år gör coronarestriktionerna det.
– Ja, det blir väldigt annorlunda i år, säger Susanne Zakrisson, ansvarig för Jokkmokks marknad på Jokkmokks kommun.
När coronapandemin slog till och restriktionerna hårdnade tog Jokkmokks kommuns politiker beslutet att ställa in marknaden 2021 och i stället genomföra en digital variant.
– Med hjälp av ett lokalt e-handelsföretag, så har vi byggt upp en digital plattform med tre olika scener som vi ska alternera mellan. Från scenerna ska vi ha liveshopping och möjlighet att klicka hem produkter i direktsändning eller i efterhand, säger Susanne Zakrisson.
Intresse från hela Sverige
Intresset är stort, 45 500 personer anmälde intresse på marknadens Facebooksida, inför premiären den 4 februari. Marknaden får en extra dag också och pågår till och med den 7 februari.
Kanske kan det stora intresset på nätet innebära något positivt. Att människor i hela landet och även utomlands kan delta och handla produkter utan att vara på plats.
– Ja, vi hoppas på att det ska ge lite marknadskänsla ändå. Och att vi kan nå ut till nya grupper som kan bli intresserade av att komma hit i framtiden, säger Susanne Zakrisson.
– För det blir en riktig marknad nästa år 2022, tillägger hon med eftertryck.
Kommentarer
Genom att kommentera på Land så godkänner du våra regler.