Kampanj mot plastkassar har gett effekt
Ett och ett halvt år efter att Naturvårdsverket drog i gång en kampanj mot bärkassar i plast syns nu en glädjande förändring i privatpersoners attityd.
Förra våren startade Naturvårdsverket en kampanj för att minska användningen av bärkassar i plast. Uppdraget kom från regeringen och verket vände sig särskilt till butiker som säljer eller ger bort bärkassar. Bakgrunden var nya EU-mål om att gå från 98 till max 90 påsar per person och år 2019.
Ett och ett halvt år senare summerar nu Naturvårdsverkets handläggare Malin Göransson nöjt insatsen.
– Vi har sett många resultat i olika former av butiker som väljer att informera på olika sätt. Även handeln själv har rapporterat om minskningar. Till exempel Svensk Handel och Svensk Dagligvaruhandel har kommunicerat olika minskningar, skriver hon på mejl.
Fler tar med egen påse
I fjol genomförde Naturvårdsverket två attitydundersökningar (obs: extern länk), en i juni och en i december. Man ville se hur konsumenterna påverkats av budskapet om minskad påskonsumtion. Resultatet av den senare undersökningen visade tydligt att allt fler väljer bort plastkassarna.
I juni i fjol uppgav 61 procent av de svarande att de köper en plastpåse när de handlar i mataffären. I juni i år var motsvarande siffra 54 procent.
Läs också: 5 fula plastvanor du enkelt kan rensa bort
Högt satta EU-mål
Vid köp av kläder uppgav i juni förra året 65 procent att de köper till en plastpåse för att bära hem i. I december hade siffran sjunkit till 50 procent.
– Det är jättekul att kampanjen gett sådan effekt!, skriver Malin Göransson.
EU-målen är högt satta. År 2025 ska vi använda max 40 plastpåsar per person och år. Målet innefattar inte tunna genomskinliga påsar som används till frukt och grönt, och som ofta finns att plocka gratis vid slutet av kassan i mataffären.
Läs också: Plastbantning i butiken – engångsartiklarna ska bli miljövänliga