Gå till innehåll
Shopping Utbildning
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Landkoll 20 november 2017

Kampanjen #Jagbryrmig lyfter svensk mat

Nu startar kampanjen Jag bryr mig/Tack för att du bryr dig. Med kampanjen vill Sveriges lantbrukare visa att hållbarhetsfrågorna både är viktiga och komplexa och att debatten måste nyanseras.

Kampanjen innefattar både information om svensk livsmedelsproduktion via webben och samtal om mat och klimat på LRF:s kampanjsida på Facebook ”LRF Jag bryr mig” och under hashtaggarna #jagbryrmig och #jagväljersvenskmat.

”Vi brinner för att göra ett bra jobb och leverera de finaste råvarorna vi kan. Men mat är också svårt. Komplext”, skriver LRF på kampanjens hemsida.

Läs också: Sugen på självhushållning? 7 kurser du kan välja bland

Debatten är felvinklad

Frontperson i kampanjen är Emilia Astrenius Widerström, LRF Ungdomens ordförande. Hon anser att stora delar av dagens debatt i frågorna om bland annat livsmedel och hållbarhet är felvinklad.

– Det är allt för mycket svart eller vitt. Man tror att det finns en envägslösning, som är svaret på allt, men så är det inte, säger hon till LRF.

Två önskemål från henne är att debatten blir mer faktabaserad och att debattörerna har ett helhetsperspektiv när de letar efter argument för sina åsikter i forskningen. Helt enkelt:

– Att man lyssnar på varandra och diskuterar konstruktivt och tänker på utvecklingen framåt i stället.

Läs också: Landsbygden måste utvecklas – inte förvandlas till museum

Svårt få information

Det är svårt att få tag på transparent information för kunderna:

– Många läser på sociala medier och källkritiken saknas. För att förstå helheten om hur maten produceras skulle folk behöva lära sig mer om kretsloppet, djurens roll och vad produktionerna bidrar med till, säger hon till LRF.

Lantbrukarna har därför både ett ansvar för informera och för att hjälpa konsumenterna att ta reda på fakta. Svensk matproduktion ligger exempelvis långt före många andra länder vad gäller hållbarhet och att tillgodose djurens välfärd.

– Men när debatten polariseras och vi hamnar i försvarsposition kan vi inte lägga fokus på utveckling. Då står vi och stampar och kommer inte framåt, säger hon till LRF.

Läs också: Är du drabbad av klimatångest? Så botar du den steg för steg

Lägre utsläpp av växthusgaser

Tre sådana fakta som lyfts fram på webben är att svensk mjölkproduktion ger 44 procent lägre utsläpp av växthusgaser jämfört med världssnittet, att energiförbrukningen i växthusodlingen har mer än halverats sedan början av 2000-talet och att det svenska lantbruket numera endast står för tre procent av den totala vattenanvändningen i landet, en andel som sjunker kraftigt.

För den som vill stödja eller delta i kampanjen eller debatten ges rådet att följa Facebook-sidan, att stötta varandra, att dela inlägg, att våga kommentera och slutligen: Att inte bli provocerad och inte debattera i affekt.

”Vi behöver folkbilda, inte kriga”, fastslår LRF:

”Det är den stora massan konsumenter som läser konversationerna vi vill nå, inte en enskild, kanske ibland mycket provocerande individ”.

Läs också: Klimatet behöver ledarskap, Lövin

Populära ämnen på Land.se

Gör som 60 000 andra!

Missa inte Lands nyhetsbrev

Få lästips om hem och trädgård, mat och dryck samt djur och natur

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.

Läs artiklar i säsong

Till toppen