Gå till innehåll
Shopping Resor
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Motor 28 juli 2017

Kolla in Åsas och Lars fina retromopeder!

Råneå

Makarna Åsa och Lars älskar gamla mopeder! I deras garage finns välbevarade pärlor från 1950-1980-talen! När de puttrar i väg på dem hemma i Råneå väcker de viss uppståndelse.

Lars Lindgren rullar ut en röd Puch Florida ur garaget. Han sätter sig på den och kickar till samtidigt som han ger lite gas.

 Lars Lindgren och Åsa Nilssons hjärtan klappar för gamla mopeder. Vackra sommardagar brukar de ge sig ut på små utflykter tillsammans.
Lars Lindgren och Åsa Nilssons hjärtan klappar för gamla mopeder. Vackra sommardagar brukar de ge sig ut på små utflykter tillsammans. FOTO: Joakim Nordlund

Den startar fint och han sitter tyst en stund och bara lyssnar till motorljudet.

– Det är så här jag vill att det ska låta. Lyssna. Den här går sött. Sedan är den gudomlig att köra, säger han och ler.

Delar kärleken till gamla mopeder

 Vart de än kommer med sina gamla mopeder så väcks intresse. (I vanliga fall har de hjälm, nu tog de en liten tur för fotografens skull).
Vart de än kommer med sina gamla mopeder så väcks intresse. (I vanliga fall har de hjälm, nu tog de en liten tur för fotografens skull). FOTO: Joakim Nordlund

Kärleken till gamla mopeder delar han med hustrun Åsa Nilsson. När hon kickar igång sin gamla Husqvarna så skiner även hon upp.

I samband med att hon träffade Lars för cirka tolv år sedan mötte hon inte bara kärleken – hon fick också en ny hobby.

– Åh, jag tycker det är hur kul som helst med de här gamla mopparna och i dag använder jag också mopeden när jag åker ut för att handla eller göra små ärenden på byn, säger hon.

 Den fabriksnya, helt oanvända gamla Sachsmotorn finns i dag uppställd som prydnad i ett av parets rum i villan hemma i Råneå.
Den fabriksnya, helt oanvända gamla Sachsmotorn finns i dag uppställd som prydnad i ett av parets rum i villan hemma i Råneå. FOTO: Joakim Nordlund

Intresset för mopeder har följt med Lars under hela livet. Hans första moped var en Crescent 1279 -67, en så kallad Stockholmskromare. Den hade en treväxlad fläktkyld Sachsmotor och mopeden köpte han begagnad för tusen kronor.

– Jag och pappa hade plockat bär på öarna i skärgården utanför Töre. De pengarna som jag fick när jag sålde bären gick sedan till mopeden, berättar han.

Har en motor som prydnad

 De gamla ”gubbmopparna” hade ofta detaljer med vackra runda linjer.
De gamla ”gubbmopparna” hade ofta detaljer med vackra runda linjer. FOTO: Joakim Nordlund

Att hjärtat klappar för gamla mopeder går inte att ta miste på. En fabriksny gammal klassisk mopedmotor av märket Sachs står placerad uppe på en kista inne i huset hemma hos paret.

– Helt oanvänd. Den låg till och med i originalkartongen och där på kistan har den sin plats. Den tänker jag inte använda och den motorn kommer jag aldrig att göra mig av med, säger han.

 Åsa tycker att det går precis lagom fort med en moped. Hon brukar bland annat åka moped till jobbet eller till affären.
Åsa tycker att det går precis lagom fort med en moped. Hon brukar bland annat åka moped till jobbet eller till affären. FOTO: Joakim Nordlund

Sedan rullar de iväg med sina mopeder och på vackra Andholmen i Råneälven stannar de till. Åsa dukar fram lite kaffe och nybakade kanelbullar. Några hästar vandrar omkring i hagen och doften av sommaräng och tvåtaktsbränsle får en att förpassas tillbaka i tiden.

– Jag kan känna på doften när en gammal moped har passerat. En gammal moped doftar på ett speciellt sätt, säger Lars och ler.

När kaffekopparna är tomma åker de bort för att hälsa på de vackra nordsvenska arbetshästarna som står och åter gräs i hagen.

– Det är så rogivande och så skönt att göra sådana här små utflykter. Det är verkligen en fin liten krydda i vardagen, säger Åsa.

 Lars passion är att hitta äldre mopeder som han sedan får renovera och tillbringar åtskilliga timmar i parets garage. Det finns hela tiden något som behöver fixas.
Lars passion är att hitta äldre mopeder som han sedan får renovera och tillbringar åtskilliga timmar i parets garage. Det finns hela tiden något som behöver fixas. FOTO: Joakim Nordlund

Lars ler och tittar kärleksfullt på sin hustru:

– Tänk att du också skulle tycka om det här. Det gör mig glad för nu har vi det här tillsammans.

Det händer också nya saker i mopedgaraget. Någon säljs medan en annan köps in.

– Jag tycker ju om att få allt att fungera. Jag kan lägga ned nästan hur mycket tid som helst. Det har nästan blivit som en drog och jag ger mig inte förrän jag har fått allt i ordning, säger han.

 Den som växte upp under 70-talet minns säkert den här lilla godingen. Monark Compact lanserades som en liten och smidig moped för stadstrafik – med tanken inbyggd i ramen.
Den som växte upp under 70-talet minns säkert den här lilla godingen. Monark Compact lanserades som en liten och smidig moped för stadstrafik – med tanken inbyggd i ramen. FOTO: Joakim Nordlund

Ett par veckor tidigare såg Lars Lindgren en annons där en Yamaha Passol -77 såldes. Det är en liten vespa som aldrig såldes i Sverige men en svensk pilot smälte när han såg den under en resa i Japan – och sedan tog han med den hem.

– Den här är nästan aldrig körd och den går så fantastiskt fint. Sedan tycker jag att det är lite häftigt att han plockade med den hem i flygplanet när han åkte hem från Japan, säger han.

 Puch har tillverkat flera klassiska och färggranna mopedmodeller.
Puch har tillverkat flera klassiska och färggranna mopedmodeller. FOTO: Joakim Nordlund

De flesta har nog hört talas om att hundar öppnar upp för nya kontakter med andra människor. Frågan är om inte en gammal moped fungerar minst lika bra.

– Det är så härligt för folk blir så glada när man kommer med en gammal moped, säger Åsa.

 Lars kallar skämtsamt Lars Golbes mopedbok för bibeln. Där hittar han fakta om en rad gamla mopeder.
Lars kallar skämtsamt Lars Golbes mopedbok för bibeln. Där hittar han fakta om en rad gamla mopeder. FOTO: Joakim Nordlund

Lars nickar instämmande och låter ögonen vila på de två mopederna.

– Var vi än stannar är det någon som kommer fram. Det är rätt otroligt att de här väcker så många minnen och känslor hos så många. Det tycker jag är rätt häftigt.

Lars och Åsas 5 retropärlor

1. Yamaha FS1 -90

 Yamaha FS1 -90
Yamaha FS1 -90 FOTO: Joakim Nordlund

Senaste objektet. Bara en ägare och helt i originalskick där Lars fastnade för hur fint motor och allt det mekaniska fungerar.

2. Suzuki K50 -8

 Suzuki K50 -87
Suzuki K50 -87 FOTO: Joakim Nordlund

En modell som blev omåttligt populär under tidigt 80-tal. Det var också då som de japanska mopederna på allvar gjorde sitt intåg i Sverige.

3. Puch Dakota -75

 Puch Dakota -75
Puch Dakota -75

En guldfärgad Puch Dakota från 70-talet är en av de mest klassiska och eftertraktade mopederna i dag.

4. Yamaha Passol -77

 Yamaha Passol -77
Yamaha Passol -77

Fanns inte på den svenska marknaden. Den togs fram för den japanska marknaden och målet var att göra en liten smidig moped för främst kvinnor

5. Monark Compact -72

 Monark Compact -72
Monark Compact -72

Monark Compact lanserades som en liten och smidig moped för stadstrafik – med tanken inbyggd i ramen.

Läs också: Kjells PV har rullat dagligen – sedan 1965!

Namn: Lars Lindgren och Åsa NilssonBor: RåneåÅlder: Lars, 50 år, och Åsa, 48 år. Yrke: Järnverksarbetare och förskolelärare. Passion: Båda älskar sol och värme – och att resa. Sedan klappar deras hjärtan också för gamla mopeder och bilar. Drömmer om: Det hade varit häftigt att åka här från Råneå och hela vägen ned till Italien och att göra det med en klassisk italiensk vespa av märket Piaggio. 1. Monark 1290Den här modellen kallas ”Stockholmskromare” och jag köpte en sån av en farbror i Töre när jag var grabb. Det är lite av en dröm att hitta en fräsch sådan nu.2. Cresent F50 GLX

Drömmer om mopperesa till Italien

Namn: Lars Lindgren och Åsa Nilsson

Bor: Råneå

Ålder: Lars, 50 år, och Åsa, 48 år.

Yrke: Järnverksarbetare och förskolelärare.

Passion: Båda älskar sol och värme – och att resa. Sedan klappar deras hjärtan också för gamla mopeder och bilar.

Drömmer om: Det hade varit häftigt att åka här från Råneå och hela vägen ned till Italien och att göra det med en klassisk italiensk vespa av märket Piaggio.

Två moppar på Lars önskelista

1. Monark 1290

Den här modellen kallas ”Stockholmskromare” och jag köpte en sån av en farbror i Töre när jag var grabb. Det är lite av en dröm att hitta en fräsch sådan nu.

2. Cresent F50 GLX

– Den stiligaste mopeden under slutet av 70-talet. Orange, med blinkers och aluminiumfälgar. En drömmoppe för mig än i dag.

Kommentarer

Genom att kommentera på Land så godkänner du våra regler.

Läs mer om

Gör som 60 000 andra!

Missa inte Lands nyhetsbrev

Få lästips om hem och trädgård, mat och dryck samt djur och natur

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.

Populära ämnen på Land.se

Upptäck nya platser med

Läs artiklar i säsong

Till toppen