Gå till innehåll
Shopping Utbildning
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Landkoll 23 mars

Kompisgänget som älskar sina retromopeder

Boden

Runt forna Bodens fästning finns miltals av små grusvägar. Där syns ofta det här gänget puttra fram på sina välskötta rariteter till retromoppar.

 Trio som älskar retromoppar. Från vänster: Jan Kjerrulf, Reine Karlsson och Leif Olofsson.
Trio som älskar retromoppar. Från vänster: Jan Kjerrulf, Reine Karlsson och Leif Olofsson. FOTO: Joakim Nordlund

Säger du Kusträsk till någon infanterist som har gjort värnplikten i Boden kan du bjudas på ett och annat förvridet ansiktsuttryck.

De flesta av militärens vinterövningar förlades just till Kusträsk skjutfält och många kan vittna om tältnätter med utetemperaturer en bra bit under minus 30-strecket.

Kompisgänget åker ut på sina retromoppar

 Reine, Jan och Leif kör gärna på en de små grusvägarna runt Boden, som perfekta för mopedturer.
Reine, Jan och Leif kör gärna på en de små grusvägarna runt Boden, som perfekta för mopedturer. FOTO: Joakim Nordlund

Den här förmiddagen har han och Jan Kjerrulf åkt ut till Leif Olofssons gård på Kusön, för att bjuda sig själva på några timmars ledighet.

– Att åka ut så här med några kompisar är en skön avkoppling, säger Reine Karlsson och ser ut över ängarna.

Läs också: Kolla in Björns renoverade Volvo P1800

Köpte ”återfallsmoped”

 17-åriga katten Tiger kan även han konsten att njuta. Här har han tagit plats i husse Leif Olofssons knä.
17-åriga katten Tiger kan även han konsten att njuta. Här har han tagit plats i husse Leif Olofssons knä. FOTO: Joakim Nordlund

De tre vännernas hjärtan klappar för gamla mopeder och här finns små härligt slingrande grusväger att åka längs.

– Intresset för mopeder vaknade rätt tidigt. När jag var 15 år dalade det väl rätt tvärt men 1997, innan jag skulle fylla trettio, köpte jag min första återfallsmoped. En Monarped med remdrift, berättar Reine Karlsson.

Samlar på retromopeder

 Reine Karlsson vet inte exakt hur många rariteter till moppar han har samlat på sig, men tror att det rör sig om ett 60-tal.
Reine Karlsson vet inte exakt hur många rariteter till moppar han har samlat på sig, men tror att det rör sig om ett 60-tal. FOTO: Joakim Nordlund

Han har samlat på sig så många retromoppar att han nästan har tappat räkningen.

– Ett sextiotal, säger han till sist.

Mer precis än så kan han inte vara:

– Det var som en explosion under några år. Allt som jag såg skulle jag ha. Det är så många gånger som jag har varit på väg att sälja men det är nog en sjukdom det här, säger han skämtsamt.

Doft av tvåtaktsbensin

 Framlyset är infällt i bensintanken på Jan Kjerrulfs Cresent 2000, tillverkade under sent 50-tal.
Framlyset är infällt i bensintanken på Jan Kjerrulfs Cresent 2000, tillverkade under sent 50-tal. FOTO: Joakim Nordlund

Samtidigt kickar Leif Olofsson igång sin Puch Florida -64 och snart åker hela gänget iväg tillsammans.

De lämnar en behaglig doft av tvåtaktsbränsle efter sig.

När de har återvänt till Leif Olofsson gård går han in och sätter på kaffepannan. De parkerar sina mopeder vid stallväggen och sätter sig sedan ner vid ett trädgårdsbord intill.

Läs också: Gänget som älskar Zündappmoppar

”Själen hinner med”

 Jan Kjerrulf låter sig väl smaka av kaffet. Han tycker om åka moped eftersom det inte går så fort: ”Själen hinner med”.
Jan Kjerrulf låter sig väl smaka av kaffet. Han tycker om åka moped eftersom det inte går så fort: ”Själen hinner med”. FOTO: Joakim Nordlund

En av gårdens katter vill ha sällskap och finner snabbt en varm famn att krypa upp i.

– Jag har aldrig haft något direkt intresse av att köra motorcykel. Jag gillar det här bättre. Här hinner man se och uppleva mer, säger Reine Karlsson.

Jan Kjerrulf som har suttit tyst och njutit av kaffet nickar instämmande.

– Själen hinner med. Du har mycket mer tid för intryck. Man hinner både se och höra det man har runt sig. Det är mycket mer harmoniskt än att åka motorcykel.

– Och fortfarande är det här löjligt billigt att hålla på med. Det är inte någon utrustning som krävs och vem som helst i vuxen ålder får köra, säger han.

Social gemenskap att köra moped

 Leif Olofsson kommer ut med nykokt kaffe som han sedan serverar till sina gäster.
Leif Olofsson kommer ut med nykokt kaffe som han sedan serverar till sina gäster. FOTO: Joakim Nordlund

Den här dagen har tre av kompisarna samlats men Ibland åker de ut i större sällskap.

– Det har blivit en social grej och den är också viktig. Man får nya kompisar och där finns det alltid något att tala om, fortsätter Jan Kjerrulf.

Behåller moppens patina

 Även termosen, eller den så kallade kaffeflaskan, är av gammalt slag.
Även termosen, eller den så kallade kaffeflaskan, är av gammalt slag. FOTO: Joakim Nordlund

Vissa väljer att ställa i ordning gamla mopeder till nyskick. Den här kompistrion väljer en annan väg där man istället vill behålla mopedens patina.

– Det är en annan känsla. Jag tycker det finns en charm när man kan se att den faktiskt har varit med i alla år. En moped som har hängt med i 60 år kommer garanterat att hänga med i 60 år till om man sköter om den, säger Jan Kjerrulf.

Bra terapi att meka retromoped

 Jan Kjerrulf tar fram en dosa Röda lacket. Precis som hans Cresent 2000 är även snuset en svensk klassiker.
Jan Kjerrulf tar fram en dosa Röda lacket. Precis som hans Cresent 2000 är även snuset en svensk klassiker. FOTO: Joakim Nordlund

Att skruva i rariteterna kommer de däremot inte undan.

– Det är ganska lätt med moped. I alla fall oftast. Men ibland kan bli näst intill galen. De har sitt eget liv och fungerar inte alltid. Ibland kan det kännas hopplös men det brukar ändå ordna upp sig till sist, säger Reine Karlsson.

8 klassiska retromoppar

1. Puch Florida -64

 Puch Florida -64 L
Puch Florida -64 L FOTO: Joakim Nordlund

Vår monark Carl XVI Gustaf körde en vit Puch Florida som 15-åring. Efter den här modellen kom den så omåttligt

2. Crescent 2000 -59

 Cresent 2000 -59
Cresent 2000 -59 FOTO: Joakim Nordlund

Den här mopeden med lyset infällt i tanken är designad av bodensaren Björn Karlström. Samma modell kördes av skådespelaren Helena Bergström i filmen Änglagård.

3. Monark Compact -72

 Monark Compact -72
Monark Compact -72 FOTO: Joakim Nordlund

Den lanserades som en liten och smidig moped för stadstrafik – med tanken inbyggd i ramen.

4. Yamaha FS1 -90

 Yamaha FS1 -90
Yamaha FS1 -90 FOTO: Joakim Nordlund

I dag börjar allt fler att snegla mot den här typen av mopeder. Den här fyrväxlade modellen från Yamaha är i dag en riktig klassiker.

5. Suzuki K50 -87

 Suzuki K50 -87
Suzuki K50 -87 FOTO: Joakim Nordlund

En modell som blev omåttligt populär under tidigt 80-tal. Det var också då som de japanska mopederna på allvar gjorde sitt intåg i Sverige.

6. Puch Dakota -75

 Puch Dakota från 70-talet.
Puch Dakota från 70-talet. FOTO: Joakim Nordlund

En guldfärgad Puch Dakota från 70-talet är en av de mest klassiska och eftertraktade mopederna i dag.

7. Yamaha passol

 Yamaha passol
Yamaha passol FOTO: Joakim Nordlund

Togs fram för den japanska marknaden, som en liten smidig moped för främst kvinnor. Den fanns inte på den svenska marknadn.e

8. Comet Cross -64

 Comet Cross -64
Comet Cross -64 FOTO: Joakim Nordlund

En svensktillverkad och relativt ovanlig moped. Med en victoriamotor som många anser har en väldigt fin gång.

Relaterade artiklar

Kommentarer

Genom att kommentera på Land så godkänner du våra regler.

Läs mer om

Populära ämnen på Land.se

Lands Nyhetsbrev

Gör som 49 000 andra - få tips om nyheter, inspiration, mat & vin direkt till din e-post!

Missa inga nyheter
Gratis

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.


Läs artiklar i säsong

Till toppen