Gå till innehåll
Shopping Utbildning
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Landkoll 11 december 2015

Konsumenter prenumererar på mat från hans gård

John Suscovich bytte storstadsliv i New York mot lantbruk och en slags crowdfunding i Connecticut – och lät Google bestämma inriktning. Han blev kycklinguppfödare.

Bild 1/2
Bild 2/2

Han bestämde sig för att ge upp storstadslivet i New York där han arbetade som ljustekniker på Howard Stern Show. För att lära sig mer om praktiskt lantbruk gav han sig ut på en cykelresa tillsammans med sin fru Kate genom USA. De besökte och arbetade på olika gårdar som de skrev om på bloggen The FoodCyklist. Efter ett tag kom han på att fler kunde vara intresserade att höra konversationerna med de han träffade. Han startade därför lanbrukspodcasten ”The growing farms podcast”.

land_puff_john_suscovich

Tänker utanför ”boxen”

I dag driver John och Kate en gård i Kent, Connecticut. Med sin bakgrund inom webbdesign, fotografering och affärsutveckling är de företagare som tänker lite utanför de konventionella banorna. Alla lantbrukare har en intressant historia, säger han.

– Jag träffade många bönder som kämpade för att försörja sig. För att bli framgångsrika måste lantbrukare börja berätta för kunderna varför de ska välja just det de producerar, säger han.

Kunder förhandsköper produkter

När John Suscovich hade kartlagt marknaden kom han fram till att höns var enklast att starta med – en billig produktion jämfört med andra djurslag där han kunde ta ut ett mervärde från konsumenter. Han gör det genom en CSA-modell, community supported agriculture, en slags crowdfunding. Det innebär att kunderna köper en andel av produktionen inför varje säsong och på så sätt delar de ekonomiska riskerna med producenten.

land.se skriver om John Suscovichs kycklingar och råvaror.
Kycklingar och ägg är några av produkterna som konsumenterna prenumererar på hos John Suscovich.

Varje vecka under säsong får Johns kunder en hel kyckling tillsammans med färska kryddor. Han säljer ägg på samma sätt. Förutom webbplatsen är den egna Youtube-kanalen, Facebook och Instagram viktiga marknadsföringskanaler. Podden använder han för att berätta om sin produktion och fånga in kunder.

Det här är John Suscovichs gård:

  • Produktion: Icke-certifierad ekologisk kycklingproduktion för kött och ägg.
  • Grönsaksodling, humle – och äppelodling för egen cidertillverkning.
  • Areal: 20 hektar.
  • Övrigt: John Suscovich har valt att dela med sig av sin arbetsmetod genom det egna nätverket Farm markerting solutions. Det gör att andra lantbrukare använda samma modell och är en del av hans egna affärsstrategi.
  • Så fungerar CSA – livsmedel på prenumeration:

    CSA står för community supported agriculture – andelsjordbruk på svenska. Det innebär att kunderna köper en andel av produktionen och får tillbaka i råvaror under året.

    Läs mer om CSA på Land Lantbruk:

    • Här prenumererar konsumenterna på lantbrukets produkter
    • Relaterade artiklar

      Lands Nyhetsbrev

      Gör som 49 000 andra - få tips om nyheter, inspiration, mat & vin direkt till din e-post!

      Missa inga nyheter
      Gratis

      Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.


      Läs fler artiklar från Land.se

      Till toppen