Gå till innehåll
Shopping Utbildning
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Landkoll 1 november

Kvalitet från Småland fick Bob Dylan på fall

Allt började med ett krig, en fors och några flitiga bönder. 400 år senare har Husqvarna försett världen med allt från musköter till korvautomater.

 Mr Husqvarna. ”Stolle-Johannes” Lagerman, längst till höger i plommonstop, var den briljante uppfinnaren bakom många revolutionerande maskiner.
Mr Husqvarna. ”Stolle-Johannes” Lagerman, längst till höger i plommonstop, var den briljante uppfinnaren bakom många revolutionerande maskiner. FOTO: Arkiv

Bob Dylan brukade i början på 1970-talet koppla av från turnerandet med att fälla träd med en brandgul svensk motorsåg.

I alla fall om man får tro reklamen:

”Jag gillar att ströva omkring i skogen. Fälla träd, mannen, det finns inget som det!”

Och så slutklämmen:

”Jag använder alltid Husqvarna motorsåg och säkerhetsutrustning.”

 Bob Dylan sågar svenskt. Även en superstar behöver rejäla doningar i skogen.
Bob Dylan sågar svenskt. Även en superstar behöver rejäla doningar i skogen. FOTO: Husqvarna

Steve McQueen körde Husqvarna

För fyra sekels företagshistoria rymmer många sköna anekdoter.

Ta den om Skansenchefen Jonas Wahlströms sköldpadda som plötsligt blev kär och försökte para sig med grannens robotgräsklippare.

Eller när skådespelaren Steve McQueen olovandes bröt mot filmbolagets stränga säkerhetsregler och ställde upp i en motocrosstävling med sin svenska favorithoj ”Husky”.

 Steve McQueen, "The Great Escape" (1963)
Steve McQueen, "The Great Escape" (1963) FOTO: Sjöberg bildbyrå

Eller att ligan som stal 29 miljoner vid det stora helikopterrånet i Västberga 2009 använde en motorkap som också visade sig härstamma från fabriken vid södra Vättern.

Svensk kvalitet i många skepnader, med andra ord.

För frågan är om det finns något annat företag som satt lika stark prägel på svenskens vardag?

Motorsågen populärast

I modern tid har det varit nästan omöjligt att hitta ett enda hem som inte ägt en symaskin, en moped, en köksspis, en båtmotor, en älgstudsare, en gräsklippare eller någon annan nyttig pryl som tillverkats av Husqvarna.

 Mot slutet av 50-talet satsade Husqvarna på motor– och röjsågar. I dag är motorsågarna Husqvarnas största produkt.
Mot slutet av 50-talet satsade Husqvarna på motor– och röjsågar. I dag är motorsågarna Husqvarnas största produkt. FOTO: Husqvarna

Populäraste produkten lär vara motorsågen, tätt följd av den köttkvarn som tillverkades i tolv miljoner exemplar åren 1892-1971.

Ett öre navet

En mindre känd bästsäljare var cykelnavet Novo, som såldes i 5,2 miljoner exemplar åren 1927-1962. Ursprungligen skapades den för försvarets hojar, men hamnade också hos klassiska blågula cykeltillverkare som Crescent och Monark.

Uppfinnaren Johan Hallkvist lär ha fått ett öre navet. En extrainkomst som i dagens penningvärde torde motsvarat en dryg miljon kronor. Inte illa för någon som börjat på fabriken som vanlig svarvare.

 Uppfinnaren Johan Hallqvist.
Uppfinnaren Johan Hallqvist. FOTO: Arkiv

Häpnadsväckande smålänning

Fast den verklige ”Mr Husqvarna” var nog ändå kollegan Johannes Lagerman, ”Stolle-Johannes” kallad för sin häpnadsväckande simultanförmåga. Det sas att han kunde hålla två samtal igång samtidigt som han skrev brev och läste bokslut.

Den linhårige smålänningen kunde tas för en sprätt, där han promenerade runt i fabriken i kostym och plommonstop. Men hans arbetskapacitet var enorm och under hatten malde ständigt de geniala tankarna.

Automatisk köttkvarnskarusell

1897 tog han i användning världens första ovala kugghjul (minns vinjetten i tv-programmet Tekniskt Magasin) och blev pappa till många av Husqvarnas nydanande maskiner.

Det kunde vara våffeljärn, körsbärsrensare och glassmaskiner. Men fiffigast av alla var kanske ändå den ”köttkvarnskarusell”, som automatiskt borrade 100 hål på nolltid i kvarnens skiva.

Trehjulig bil

Få vet att företaget testat att göra allt från skrivmaskiner till amfibiebilar. En spännande idé var Larven, en sorts snöskoter i miniformat som man kunde tolka efter på skidor.

Eller ta Skiddle, en tidig jetski som forsade fram på svenska sjöar en kort period i början av 1970-talet.

Ej att förglömma en trehjulig personbil med taklucka och måsvingedörrar, som tillverkades i ett enda exemplar 1943.

Skakade bort smutsen

Husqvarna var också tidiga med diskmaskinen (elakt kallad ”Glaskrossen”), mikrovågsugnen, den keramiska spishällen och en tvättmaskin med en propeller som skakade bort smutsen, inte olik dagens hypermoderna ultraljudstvättar.

Fast allt började alltså med skjutvapen

Började för 400 år sedan

De flesta källor säger att Husqvarna Vapenfabrik uppstod 1689. Men det stämmer inte riktig. Redan 1620 – alltså för 400 år sedan – började de första gevären tillverkas vid Vätterns södra strand till följd av ett kungligt dekret.

Gustav II Adolf hade som 17-åring ärvt tre krig – mot Ryssland, Danmark och Polen. Nu var han 25 och skulle snart bli indragen i det stora europeiska religionskriget.

Massor med vapen

Till det behövdes vapen, massor av vapen, och till en början lades tillverkningen av muskötpiporna ut på enskilda hantverkare och bönder. När skörden var bärgad eller snön låg tät, kunde den händige skaffa sig extrainkomster hemma i snickarboden.

Skummande forsar

Men stormakten Sverige nöjde sig omsider inte med detta. Under ledning av Jönköpings landshövding, tillika den geniale fältherren, arkitekten, matematikern, fästningsbyggaren, tecknaren och ingenjören Erik Dahlberg byggdes en ny fabrik vid de skummande forsarna i grannorten Huskvarna.

Pang, där flög taken!

1757 sålde staten Husqvarna till familjen Ehrenpreuss, som 29 år senare var på vippen att gå i konkurs när fabrikens krutbruk plötsligt exploderade så torvtaken flög i arbetarbyn Smedsbyn.

Att smällen skedde under söndagsgudstjänsten när alla var i kyrkan, stödde misstanken om sabotage. Många arbetare sades vara trötta på att deras barn sattes att rulla de livsfarliga kruttunnorna över kullerstenen.

Skola, kapell, fattigstuga

Där kunde Husqvarnas saga varit all. I stället fick företaget nytt friskt blod när friherren Gustaf Sture 1820 erbjöd 61 500 riksdaler som han medförde kontakt i en kassakista.

 Zig-Zag hette modellen som hyllades av 1950-talets husmödrar. Den gick att ställa in på både rak- och sicksacksöm.
Zig-Zag hette modellen som hyllades av 1950-talets husmödrar. Den gick att ställa in på både rak- och sicksacksöm. FOTO: Sjöberg bildbyrå

De räckte även till att dra igång sociala projekt som skola, kapell, fattigstuga och kyrkogård (som fick smeknamnet Dödsriket) och därmed gjorde fabriken till ett eget litet mönstersamhälle. En sorts stad i staden, kan man nästan säga.

Gustaf Sture trodde på fler blågula krig (vilket inte visade sig stämma). Men också på en civil produktion (vilket stämde perfekt).

Nytänkande patriark

Under det sena 1800-talet, då Sverige gick från u-land till en av världens ledande industrinationer, blev Husqvarna själva flaggskeppet – nu med ännu en ny ägarfamilj vid rodret.

Brukspatronen Wilhelm Tham, född 1839 i Falun, var en skäggprydd, hederlig, djupt kristen och nytänkande patriark. Han samlade sina arbetare till nyårsbön, uppmuntrade deras barns förkovran, stödde fackföreningar, byggde varmbadhus och skänkte läderbollar till kvarterets fotbollslag.

 Wilhelm_Tham såg till både kundernas och de anställdas bäasta.
Wilhelm_Tham såg till både kundernas och de anställdas bäasta. FOTO: Arkiv

Men framförallt satte han en ära i att göra kvalitetsprodukter.

Slaglåsgevär, som gick att skjuta även när det regnade, hade kommit redan 1840, och symaskinen och gjutjärnsspisen 1872. Nu fortsatte det med skrivmaskinen 1895, cykeln 1896 och – under efterträdaren sonen Gustaf Thams ledning – den elektriska symaskinen 1918, gräsklipparen 1919, elspisen 1921, motorsågen och utombordsmotorn 1959.

 Rödmyran. Elegant, snabb och ettrig som en myra. NV 11 cl 125 cc var det officiella namnet på den klassiska motorcykeln.
Rödmyran. Elegant, snabb och ettrig som en myra. NV 11 cl 125 cc var det officiella namnet på den klassiska motorcykeln. FOTO: Husqvarna

Ej att förglömma sentida uppfinningar som diamantborren som kan klyva en sten ungefär som en äggskivare. Eller den midjestyrda åkgräsklipparen som konstruerades av en bondson med barndomens hästkärra som förebild.

39 miljarder kronor i omsättning

I dag är Husqvarna ett multinationellt aktiebolag som omsätter 39 miljarder och har drygt 8 700 anställda i 43 länder.

Inte illa för en 400-årig smålänning som inledde sin karriär med en årlig produktion av 1 500 gevärspipor.

Läs också: Svunnet Sverige: Så tvättade man förr

Relaterade artiklar

Kommentarer

Genom att kommentera på Land så godkänner du våra regler.

Läs mer om

Populära ämnen på Land.se

Gör som 60 000 andra!

Missa inte Lands nyhetsbrev

Få lästips om hem och trädgård, mat och dryck samt djur och natur

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.

Läs artiklar i säsong

Till toppen