Gå till innehåll
laddar...
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Landkoll 12 april

Majblomman 2019 – och favoriterna från förr

Drottning Silvia har köpt sin majblomma, och med det går startskottet för 80 000 barn att börja sälja den klassiska broschen. Här är årets version – och favoriterna från förr!

 Årets majblomma liknar en vitsippa.
Årets majblomma liknar en vitsippa. FOTO: Pressbild/Majblomms riksförbund

Den 11 april startade försäljningen av majblommor och i år är den designad som en vitsippa.

Som traditionen lyder så säljs majblomman av barn och överskottet går till att motverka barnfattigdom i Sverige. Majblommans riksförbund delar ut ekonomiskt stöd till familjer som inte har råd med till exempel kläder, fritidsaktiviteter eller sommarlovsaktiviteter till sina barn.

Majblomman har sålts ända sedan 1907, varje år med ett nytt utseende.

 Så här har majblomman sett ut genom tiderna! Klicka på bilden för att förstora.
Så här har majblomman sett ut genom tiderna! Klicka på bilden för att förstora. FOTO: Pressbild/Majblomms riksförbund

Läs också: 13 härliga påskkort från förr

Hit går pengarna

10 % går till barnet som säljer majblommor.

10 % går till gruppen barn som säljer majblommor.

40 % går till den lokala majblommeföreningen för att dela ut i direkt ekonomiskt stöd.

40 % går till Majblommans riksförbund.

Försäljningen pågår mellan 11 april och 3 maj. Den som inte hittar en försäljare kan köpa majblomman i en webshop på Majblomman.se.

Relaterade artiklar

Kommentarer

Genom att kommentera på Land så godkänner du våra regler.

Lands Nyhetsbrev

Gör som 43 000 andra - få tips om nyheter, inspiration, mat & vin direkt till din e-post!

Missa inga nyheter
Gratis

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.


Läs fler artiklar från Land.se

Till toppen