Gå till innehåll
Shopping Resor
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Landkoll 23 oktober 2017

Ministern: Lång resa kvar till lika möjligheter i hela landet

Landets vägar och järnväg förfaller på många håll. Utbyggnaden av fiber haltar medan kopparnätet klipps. Det vilar ett tungt ansvar på nya infrastrukturministerns axlar, men han håller fast vid sin vision: Hela Sverige ska hålla ihop.

 Infrastrukturen är jätteviktig för ett sammanhållet Sverige. Men det är en lång väg kvar, medger Tomas Eneroth.
Infrastrukturen är jätteviktig för ett sammanhållet Sverige. Men det är en lång väg kvar, medger Tomas Eneroth. FOTO: Thomas Hjertén

Sveriges nya infrastrukturminister beskriver sig som inbiten smålänning. Född i Kosta, med 800 invånare, och numera Växjöbo.

– Jag är uppvuxen där man ibland kunde känna: ‘Bryr sig verkligen samhället om det som händer hos oss, när skolan hotas av nedläggning, när statlig service försvinner?’ Vi vill ge en annan signal. Vi måste hålla ihop det här landet och infrastruktur är det som väldigt tydligt gör det. Då ligger naturligtvis ett stort ansvar på mig, säger Tomas Eneroth (S).

Irriterad

För, betonar han, hela landet behövs.

– Sverige bygger på resurser som produceras i hela landet, både varor och tjänster. Jag har varit irriterad under lång tid på den tydliga koncentrationen kring våra storstäder. Som om det är där all tillväxt produceras, så är det ju inte.

Eneroth håller med om att det finns problem i dag, men riktar en känga till alliansregeringen.

– De valde att lägga fokus på att du skulle få några hundralappar till i skattesänkning istället för att investera i det som bygger landet starkt.

Tomas Eneroth tar upp exempel som tillgång till telefoni och bredband, kommunikationer, vägstandard och närvaron av statlig service.

– Även om vi tar viktiga steg nu är det en lång resa att säkerställa att man i alla delar av landet har lika möjligheter till både företagande och goda livsvillkor.

Läs också:Här är orterna som drabbats värst av tågförseningar

Reser runt

På regeringens uppdrag har Trafikverket tagit fram en åtgärdsplan för Sveriges infrastruktur som är ute på remiss. Eneroth reser nu runt landet för att samla in synpunkter på den.

– Jag har ansvar att se till att alla röster blir hörda. Jag tänker inte bara lyssna på starka lobbyintressen och stora regioner utan träffa lokala och regionala företrädare i hela Sverige.

Ny teknik viktigt

Regeringen väntas i vår fatta beslut om Trafikverkets plan, utifrån en samlad bedömning om vad som är bäst för landet.

– Det är naturligtvis sådant som bidrar till omställning, att knyta ihop landet och stärka vår konkurrenskraft. Men också att uppgradera vår infrastruktur, så att vi är först med det som är spännande ny teknik.

Eneroth nämner bland annat självkörande fordon och e-vägar.

– Jag har ett talesätt att Sverige ska vara en permanent världsutställning i det som är omställning, förnybar energi och investeringar i ny teknik.

Idag finns det människor som bor utan vägar, kollektivtrafik och telefontäckning, måste vi inte få det vi har att fungera innan vi satsar på framtidsteknik?

– Mitt uppdrag är att även tala om framtida investeringar, men det kan man aldrig ta till sig om man inte samtidigt känner att vi gör stora tydliga investeringar på att det vi har fungerar väl. Det är därför vi gör den rekordstora satsningen på järnvägsunderhåll, för vi kan inte ha ett järnvägsnät som faller sönder. Vi gör tydliga satsningar i budgeten för att förbättra både för den som vill åka kollektivt och den som är beroende av bil. För mig med stort bilintresse är det en given utgångspunkt, säger Tomas Eneroth.

Läs också: Debatt: Staten överger landsbygden när kopparnätet släcks

Tomas Eneroth om…

Det eftersatta vägnätet

Enligt förslaget till ny infrastrukturplan kommer det lågtrafikerade vägnätet att bli ännu sämre framöver, hur ser du på det?

– I förslaget som Trafikverket lagt fram säger man att det finns en risk för försämringar. Det är en tydlig signal till politiken. Min uppgift är nu att samla in synpunkter och se på vilket sätt vi ska möta Trafikverkets förslag. För mig har det varit viktig information eftersom jag är angelägen om att vi också upprätthåller inte minst bärigheten på vägnätet.

De dyra Gotlandsfärjorna

Hur ser du på att det kostar flera hundra kronor att ta sig till och från Gotland?

– Det slöts en överenskommelse om Gotlandstrafiken av förra regeringen som gäller till 2027, då är det svårt att nu gå in och ändra förutsättningarna. Min företrädare Anna Johansson öppnade för en diskussion om statligt övertagande av trafiken. Jag kommer att följa hur trafiken fungerar och ha en dialog med regionala företrädare.

Utbyggnaden av fibernätet

Många tycker att utbyggnaden av fibernätet går för långsamt, vad kan staten göra för att skynda på processen?

– Vi skjuter till resurser, för det är otroligt viktigt att den utbyggnaden fortskrider. Det kommer att krävas fortsatta investeringar.

Läs också: ”När kan vi pendla till jobbet? Tomas Eneroth svarar Landläsarna

Kommentarer

Genom att kommentera på Land så godkänner du våra regler.

Gör som 60 000 andra!

Missa inte Lands nyhetsbrev

Få lästips om hem och trädgård, mat och dryck samt djur och natur

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.

Populära ämnen på Land.se

Missa inte vår webbshop

Lär dig i din takt

Upptäck nya platser med

Läs artiklar i säsong

Till toppen