Gå till innehåll
Shopping Utbildning
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Landkoll 14 februari 2017

Ny trend: Allt fler handlar direkt av bonden

Att veta var maten vi stoppar i munnen kommer ifrån blir allt viktigare. Att handla närproducerat och direkt från gårdsbutiker ökar visar en ny undersökning.

FOTO: Ann Lindén

Småskaligt, närproducerat och regionala specialiteter – trenden med närproducerade livsmedel ökar stadigt i Sverige. Enligt LRF har i dag mer än vart tredje aktivt jordbruk försäljning via gårdsbutik.

Och konsumenterna sviker inte. Nästan hälften, hela 41 procent, av svenskarna handlar i gårdsbutik minst en gång per år, visar en ny Novus-undersökning från Landshypotek Bank.

– Vi ser ett intresse hos konsumenterna att få komma närmare produktionen i lantbruken. Det visar på värdet och kvaliteten i det närproducerade, säger Margareta Lindahl, rörelsechef på Landshypotek Bank, som ägs av jord- och skogsbrukare i Sverige.

Både stad och land

Även om landsbygdsbor har större tillgång till gårdsbutiker och därför handlar oftare i dem, väljer även storstadsbor att handla i gårdsbutik någon eller några gånger per år.

Allra flitigast shoppar värmlänningarna och smålänningarna.

– Det är en mycket positiv trend att allt fler vill veta matens ursprung och ser möjligheterna i vardagen för närproducerad mat, säger Margareta Lindahl.

Skapar kunskap

Hon menar att det ökande shoppandet i gårdsbutikerna visar att vi bryr oss om vad vi stoppar i oss – och att det är bra för det svenska lantbruket.

– Jag ser väldigt positivt på att staden och landet, producenter och konsumenter, kommer närmare varandra. Då får vi en kunskapsöverföring som är viktigt för att konsumenten ska förstå skillnaden mellan svenska och utländska produkter, säger Margareta.

Bra för landsbygden

För, påpekar hon, det är svårt att vara en duktig konsument i butiken. Genom att åka ut till gårdsbutiker och prata med bonden kan konsumenter förstå varför det är viktigt att hönsen får gå ute och picka eller att kossorna får gå ute och beta.

– Får konsumenten bättre kunskap om hur svenska lantbrukare producerar mat, då vill man betala för det. Då får vi en levande landsbygd, säger Margareta.

Relaterade artiklar

Läs mer om

Lands Nyhetsbrev

Gör som 49 000 andra - få tips om nyheter, inspiration, mat & vin direkt till din e-post!

Missa inga nyheter
Gratis

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.


Läs fler artiklar från Land.se

Till toppen