Pendlaren Anna-Karin stickar in tågförseningarna
Kom tåget i tid? Anna-Karin Albertsson vet. Hon för statistik över avgångarna – med hjälp av sin stickning.
Tågpendlaren Anna-Karin Albertsson hörde ständigt folk prata om trubbel på Viskadalsbanan.
Men ingen verkade veta exakt hur det såg ut med förseningar och inställda tåg.
Stickar randigt
Då tog hon saken i egna händer och började dokumentera sina resor.
– Jag gör en randig stickning. Den är blå eftersom det är Västtrafiks färg och avvikande färger för olika hinder.
Halv sex varje morgon traskar Anna-Karin till busshållplatsen i Vänga. 06.40 går bussen mot Fristad eller Borås, där hon byter till tåg.
Läs också: Sticka dig lugn – med stickfulness
Äter frukost på tåget
Efter Borås väntar en timme och tjugo minuter på Viskadalsbanan innan hon är framme i Varberg och kan stämpla in på jobbet före åtta.
– På morgontåget äter jag frukost, lyssnar på radioprogram, stickar, läser eller sover.
När Anna-Karin tog jobbet som bibliotekschef i Varberg för fyra år sedan var tåget en förutsättning.
– Jag var inte beredd att flytta eller att pendla med bil en så lång sträcka. På tåget äger jag min tid och kan jobba i kapp när det behövs, säger hon.
Dåligt underhåll
Viskadalsbanan är inte en drömjärnväg för daglig pendling. Banan har varit nedläggningshotad i årtionden.
Underhållet har skötts därefter. Lägg därtill ett femtontal obevakade järnvägsövergångar och stopp i elva samhällen.
Många ifrågasatte hur pendlingen skulle fungera och har fortsatt att fråga om resorna. Nu har Anna-Karin koll på det.
– Resultatet är nästan helt blått. Är förseningen fem till tjugo minuter stickar jag med vitt garn, är den under fem minuter med grått. En enda gång fick jag göra en specialrand i svart, när tåget stod still i femtio minuter i Horred.
Läs också: Tågresebyrån i Kalmar växer i svindlande takt
Gillar tåg
Fem gånger i vintras var tåget inställt. Då tog hon fram det röda garnet.
– Det krånglar inte så ofta som folk tror.
Om ett år ska Viskadalsbanan renoveras till modern standard för 800 miljoner kronor. Under byggtiden får pendlarna åka buss. Anna-Karin kommer sakna tågresorna.
– Jag tycker om dem och åker gärna tåg även en semesterdag.
Kommentarer
Genom att kommentera på Land så godkänner du våra regler.