Gå till innehåll
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Landkoll 27 april

Kolla in när Vildmarksvägen plogas!

Nu plogas Vildmarksvägen upp igen. Men i år måste plogbilarna klara 7 meter höga och stenhårda snöväggar.

På filmen ser man hur plogen slår emot den massiva snöväggen. Den kan bara gräva sig med myrsteg.

– Ja, så här mycket snö har jag inte sett här sedan 1970- och 1980-talen, säger Bertil Fjellström.

Hans familjeföretag Fjellström Entreprenad i Klimpfjäll i Vilhelmina kommun i södra Lappland, har skött plogningen här i många år.

Men i år kommer det att ta betydligt längre tid än vanligt att öppna den vackra och populära Vildmarksvägen.

Läs också: Fjällvandra på den världsberömda Vildmarksvägen i sommar!

Fjällväg 900 meter över havet

 Bertil Fjellströms snöplog slår emot den stenhårda snöväggen framför. Han kommer bara framåt med myrsteg.
Bertil Fjellströms snöplog slår emot den stenhårda snöväggen framför. Han kommer bara framåt med myrsteg. FOTO: Maggan Olsson

Den är cirka 50 mil lång och går genom tre fjällkommuner: Vilhelmina, Dorotea och Strömsund. Den är en av Sveriges högst belägna vägar med 900 meters höjd över havet.

På vintern är den stängd och begravd under ett snölager. I år är snön djupare än på många decennier.

– Ja, på vissa håll där det varit mycket snödrev är det 6-7 meters snödjup. Och hårda vindar har packat snön så att den stenhård, säger Bertil Fjellström.

Så i år startade plogningen en vecka tidigare för att hinna öppna Vildmarksvägen tills i början av juni.

Två plogbilar i varsin ände

 Snöplogen syns knappt i den djupa snön, 6-7 meter djup på vissa håll.
Snöplogen syns knappt i den djupa snön, 6-7 meter djup på vissa håll. FOTO: Maggan Olsson

Det är två plogbilar som börjar i varsin ände av vägen, Strömsunds kommun och Vilhelmina kommun, och jobbar sig mot mitten där de till slut möts.

För att hitta vägens sträckning under snön så styrs maskinerna med hjälp av GPS.

Risk för översvämning

Dessutom kör en grävmaskin längs vägen för att gräva fram vägtrummorna så att bäckar och vattendrag kan rinna igenom där och inte översvämma och förstöra vägen.

– Det är viktigt för det kommer bli enorma mängder smältvatten i år, säger Bertil.

Läs också: Hon bor ensam på Sveriges sista väglösa fjälljordbruk

Grävmaskin till hjälp

Grävmaskinen kommer också att behöva rycka in och angripa de mest hårdpackade snölagren i år.

För de första bilisterna på vägen, innan snön börjar smälta ned, lär det blir en spännande upplevelse att köra mellan flera meter höga snövallar.

Filmade plogningspremiären

Bland de första att dokumentera premiären för årets plogning av Vildmarksvägen, var Margret Olsson, från Husum, i Örnsköldsviks kommun.

Det är hennes film och foton som visar här i artikeln.

Hon och maken Bengt har ett hus i Klimpfjällsbyn sedan 20 år tillbaka, men har inte lyckats pricka in starten på plogningen – förrän i år.

– Vi och två vänner tog en skotertur och fick se hur de plogade. Det ångrar vi inte, säger hon nöjt.

Relaterade artiklar

Kommentarer

Genom att kommentera på Land så godkänner du våra regler.

Läs mer om

Lands Nyhetsbrev

Gör som 49 000 andra - få tips om nyheter, inspiration, mat & vin direkt till din e-post!

Missa inga nyheter
Gratis

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.


Läs fler artiklar från Land.se

Till toppen