Gå till innehåll
laddar...
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Landkoll 20 mars 2018

Regeringen: "2000 mil statliga vägar ska inte bli privata"

Det finns inget statligt besparingskrav för det statliga vägnätet, hävdar infrastrukturminister Tomas Eneroth (S).

– Men det kan göras överföringar i enskilda fall. Allt finns noggrant reglerat och det går att överklaga, säger han.

 Vid dagens riksdagsdebatt meddelade regeringen att Trafikverket inte ska dra in 2000 mil allmänna vägar.
Vid dagens riksdagsdebatt meddelade regeringen att Trafikverket inte ska dra in 2000 mil allmänna vägar.

Anders Åkesson (C) ställde på tisdagen en riksdagsfråga till Tomas Eneroth om staten och Trafikverket tänkt ”privatisera underhållet av 2000 mil statliga vägar?”.

Uppgiften kommer från den senaste rapporten om vägnätet, som konstaterar att: ”Om gränsen sätts vid en trafik på mindre än 125 fordon per dygn skulle cirka 2000 mil allmän väg kunna prövas för att bli enskild”.

– I rapporten, Översyn väghållaransvar, står det också att kostnaden för Trafikverket och staten skulle minska med cirka 280 miljoner per år i alternativet med 125 fordon per dygn. Jag tolkar det som en övervältring av kostnader på privata, säger Anders Åkesson.

Läs också: Staten vill överlämna 2 000 mil landsväg till privatpersoner

Infrastrukturminister Tomas Eneroth betonade då att uppgiften om 2000 mil vägar som kan göras om från statliga till privata kom fram under den borgerliga regeringens tid, då Catharina Elmsäter-Svärd (M) var infrastrukturminister.

– Det finns inga besparingsdirektiv. Men när en ny väg byggs kan en gammal påfart inte längre ha samma betydelse. Då kan Trafikverket inleda en diskussion om att en vägsamfällighet ska bildas, säger Eneroth.

Läs också: Trafikverket: ”Vägunderhåll ska prövas från fall till fall”

Staffan Danielsson (C) tog upp att väg E22 ska dras förbi Söderköping, vilket lett till att Trafikverket vill släppa ansvaret för väg 801 som går igenom Mariehov.

– Den här frågan är högaktuell i mitt eget län, där Trafikverket vill tvinga på de boende ansvaret för en väg på 6,5 kilometer med allmän trafik. De boende känner sig mycket tveksamma. Ingen rök utan eld, konstaterar han.

Danielsson ifrågasätter om det är rimligt att föra över ansvaret för vägnätet på privatpersoner.

– När det gäller allmänna vägar är det rimligt att staten tar ansvaret. Trafikverket bör tänka efter noga och ha en dialog med de boende längs vägen.

Läs också: Debatt: ”Sveket mot landsbygdens kommuner”

Relaterade artiklar

Lands Nyhetsbrev

Gör som 49 000 andra - få tips om nyheter, inspiration, mat & vin direkt till din e-post!

Missa inga nyheter
Gratis

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.


Läs fler artiklar från Land.se

Till toppen