Gå till innehåll
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Landkoll 2 september 2019

Här är filmerna som marknadsför Sveriges småorter

Lugnet i Härnösand, hemmakärt i Älmhult eller aktivt liv i Sunne.

I välproducerade reklamfilmer vill kommunerna lyfta just sin ort för att locka nya invånare och företag. Flera av dem är nu nominerade till Publisherpriset – kolla in filmerna här!

 I Sunne kommuns film får vi möta Nour Aghy och hennes barn som älskar livet i den värmländska staden.
I Sunne kommuns film får vi möta Nour Aghy och hennes barn som älskar livet i den värmländska staden. FOTO: Sunne Kommun

När Nour Aghy kom till Sunne som asylsökande för fem år sedan var hennes första intryck att staden var för liten, någon av storstäderna kändes mer lockande att bygga sitt liv i. Men sedan var det någonting som ändrades.

– Nu känns det inte alls så. Mitt hjärta tillhör Sunne, det är det ställe som jag har letat efter hela mitt liv, säger Nour Aghy i kommunens film.

Prisnominerad film

Tillsammans med en rad andra svenska kommuner är Sunne kommuns videoreportage med Nour Aghy nominerat till Publisherpriset inom kategorin ”Filmer som marknadsför destinationer – inflyttare/företagsetableringar”.

– Syftet är ju att skapa en skön känsla för hur det är att bo och leva i Sunne. Det finns inget bättre sätt än att använda de som bor här, att låta dem ge sin berättelse. Vi vill ju att det ska vara äkta och kännas på riktigt, säger projektledaren Anneli Jansson.

Filmen har främst marknadsförts i sociala medier och enligt Anneli Jansson har responsen varit väldigt positiv.

– Vi tycker det är kul att vi får uppmärksamhet för filmen. Eftersom vi är en sådan liten kommun har vi en liten budget för sånt här. Då betyder det mycket att man kan göra något som får gensvar i landet, säger hon.

Aktivt liv i småorten

Gunilla Ingemyr (C), som är kommunstyrelsens ordförande i Sunne, hoppas att filmen ska locka nyetableringar av företag genom att visa på vad det finns för fritidsmöjligheter i kommunen.

– Det är viktigt att vi visar på att livet på en småort kan vara gött att leva och att det finns minst lika stora möjligheter till ett aktivt liv på en småort, med till exempel kultur och friluftsliv, säger Gunilla Ingemyr.

Hon tycker att det blir fel fokus när det pratas om avstånden på landsbygden.

– Det sägs alltid att på landsbygden är det så långt till allt, man pratar om kilometer och mil. Men i en storstad pratar man ofta om minuter eller timmar. Om jag pratar i minuter så har vi ju otroligt nära till allting i Sunne!

 Mäktiga drönarbilder i filmen om Höga Kusten.
Mäktiga drönarbilder i filmen om Höga Kusten. FOTO: LoveFrame

Här är några av de prisnominerade filmerna!

VästsverigeTV: ”We are West Sweden – and yours to discoverÄlmhults kommun: ”Home of the HomeHöga Kusten: ”Spotlight – High-low CoastSunne kommun: ”En dag, ett liv, ett SunneVisitVarberg: ”Det kreativa och myllrande näringslivet i VarbergHärnösands kommun: ”Mitt HärnösandLuleå Sweden: ”XOXO Luleå: Gå på vatten

Relaterade artiklar

Läs mer om

Lands Nyhetsbrev

Gör som 49 000 andra - få tips om nyheter, inspiration, mat & vin direkt till din e-post!

Missa inga nyheter
Gratis

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.


Läs fler artiklar från Land.se

Till toppen