Så får du fler kunder via Google – 8 smarta knep!
I Sverige görs över 50 miljoner googlingar varje dag. Att dyka upp högt i sökresultaten när någon söker efter sådant som du kan hjälpa dem med kan ge dig nya affärer. Lyckas så här.
1. Välj sökord
Vilka ord eller fraser som är relevanta för dina produkter eller tjänster tror du att dina drömkunder skulle använda vid sökningar?
Det är bra att välja ord som många söker på men där du inte konkurrerar med för många etablerade eller stora företag, du kan ta hjälp av Google Trends och sökordsplaneraren för att analysera detta.
2. Anpassa ditt innehåll
Få Google att förknippa din sida med de sökord du valt genom att använda dem i rubrik och ingress, i bilders filnamn och alt-texter. Strössla med dem i brödtexten, gärna med olika böjningar och synonymer.
Men tänk på att din text fortfarande måste vara läsvärd och lockande. Den bör också vara unik, innehåll som finns exakt likadant på flera sidor på nätet rankas lägre.
3. Få besök och länkar
Se till att få mycket besök till din sajt, och be även andra länka till din sajt och se till att både du och andra delar den i sociala medier. Bbåde trafik och länkar till dig från andra sajter gör att du premieras i sökresultaten.
4. Titlar och webbadresser
Inkludera dina sökord i din sajts titel och ha gärna unika titlar för undersidor. Se till att dina webbadresser inte innehåller massa tecken och siffror utan faktiskt beskriver vad sidan handlar om, hellre ”webbsida.se/undersidansrubrik” än ”webbsida.se/?pageid=123”.
5. Mobilanpassa sajten
Att inte ha en mobilanpassad sajt kan göra att du hamnar lägre i sökresultaten, och eftersom mer än hälften av alla googlingar i dag sker via mobiler kan det också få dig att missa kunder.
6. Se till att sidan är snabb
En sajt som tar lång tid att ladda in kommer visas längre ner i sökresultatet. Googles PageSpeed Insights ger dig tips på hur du kan snabba upp din sajt.
7. Skapa en webbkarta
En fil i XML-format som visar din struktur på hemsidan ökar din ranking i Google. Ladda upp sajtkartan i Googles webmaster tools, se om du får felmeddelanden eller förslag där som du kan åtgärda.
8. Överväg Adwords
Kanske vill du även lägga lite budget på att annonsera vid sökresultatet i Google med hjälp av Adwords? Det kan ge en extra boost.
Läs också: Dags att anställa? 8 tips för en lyckad rekrytering
Kommentarer
Genom att kommentera på Land så godkänner du våra regler.