Gå till innehåll
Shopping Resor
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Landkoll 28 mars 2018

Så vågar du lyfta luren – och öka försäljningen!

Ett telefonsamtal kan ge ditt företag en riktig skjuts, som ökad försäljning och nya lönsamma kontakter. Känns det jobbigt att ringa främlingar? Du törs! Här är säljexpertens bästa råd.

 Många företagare tycker att det är jobbigt och pinsamt att ringa säljsamtal till kunder.
Många företagare tycker att det är jobbigt och pinsamt att ringa säljsamtal till kunder. FOTO: gpointstudio

Brukar du dra dig för att ringa de där telefonsamtalen som faktiskt skulle kunna leda till nya affärer? Då är du inte unik.

Rädsla för att avvisas

Ofta bottnar det i en rädsla för att avvisas, misslyckas eller uppfattas som jobbig.

– Just därför bör fler lära sig hur man genomför bra och effektiva kalla samtal där man genom förberedelser undviker att bli avvisad genom att göra sig relevant för den man ringer till, säger Henrik Bromée.

Han är vd på Euler Hermes, har lång säljerfarenhet och har skrivit boken ”Lyft luren – nå framgång”.

Rädslan ett hinder för framgång

Och, påpekar han, att inte våga ringa det där samtalet kan ha stora konsekvenser.

– Många gånger hindrar det människor från att förverkliga sig själva och sina visioner. Att skaffa nya kunder är ett sätt att sprida risken i din verksamhet och telefonen är billig, relationsbyggande och väldigt effektiv att jobba med i din prospektering – förutsatt att du använder den på rätt sätt.

Läs också: Så tränar upp din säljteknik! Säljcoachens 5 guldknep

Här är Henriks 5 bästa råd:

1. Hitta värdet – vad vill du med samtalet?

Identifiera det exakta mervärdet för kunden. Varför ska kunden träffa dig eller köpa av dig?

2. Utgå från kunderna – vad vill de höra?

Ha klart för dig vem du talar med och hur du ska beskriva det du vill sälja utifrån deras perspektiv.

På vilket sätt kan du hjälpa din motpart att lösa ett problem, göra saker på ett bättre sätt, åstadkomma besparingar eller tjäna mer pengar?

3. Hitta svar på invändningar – redan innan du fått dem

Fundera igenom hur du ska hantera möjliga motargument och frågor så att du inte blir svarslös.

4. Tro på det du säger

Se till att du själv tror på det du ska sälja in, annars kommer din tvekan och osäkerhet att lysa igenom.

5. Var saklig och relevant

Kom ihåg att du i regel ska sälja in ett möte, inte hela produkten eller tjänsten. Så trassla inte in dig i detaljer eller teknikaliteter under samtalet – de kan ni avhandla på mötet.

Läs också: 4 råd för att bygga ditt drömföretag

Kommentarer

Genom att kommentera på Land så godkänner du våra regler.

Gör som 60 000 andra!

Missa inte Lands nyhetsbrev

Få lästips om hem och trädgård, mat och dryck samt djur och natur

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.

Populära ämnen på Land.se

Missa inte vår webbshop

Lär dig i din takt

Upptäck nya platser med

Läs artiklar i säsong

Till toppen