Så vågar du lyfta luren – och öka försäljningen!
Ett telefonsamtal kan ge ditt företag en riktig skjuts, som ökad försäljning och nya lönsamma kontakter. Känns det jobbigt att ringa främlingar? Du törs! Här är säljexpertens bästa råd.
Brukar du dra dig för att ringa de där telefonsamtalen som faktiskt skulle kunna leda till nya affärer? Då är du inte unik.
Rädsla för att avvisas
Ofta bottnar det i en rädsla för att avvisas, misslyckas eller uppfattas som jobbig.
– Just därför bör fler lära sig hur man genomför bra och effektiva kalla samtal där man genom förberedelser undviker att bli avvisad genom att göra sig relevant för den man ringer till, säger Henrik Bromée.
Han är vd på Euler Hermes, har lång säljerfarenhet och har skrivit boken ”Lyft luren – nå framgång”.
Rädslan ett hinder för framgång
Och, påpekar han, att inte våga ringa det där samtalet kan ha stora konsekvenser.
– Många gånger hindrar det människor från att förverkliga sig själva och sina visioner. Att skaffa nya kunder är ett sätt att sprida risken i din verksamhet och telefonen är billig, relationsbyggande och väldigt effektiv att jobba med i din prospektering – förutsatt att du använder den på rätt sätt.
Läs också: Så tränar upp din säljteknik! Säljcoachens 5 guldknep
Här är Henriks 5 bästa råd:
1. Hitta värdet – vad vill du med samtalet?
Identifiera det exakta mervärdet för kunden. Varför ska kunden träffa dig eller köpa av dig?
2. Utgå från kunderna – vad vill de höra?
Ha klart för dig vem du talar med och hur du ska beskriva det du vill sälja utifrån deras perspektiv.
På vilket sätt kan du hjälpa din motpart att lösa ett problem, göra saker på ett bättre sätt, åstadkomma besparingar eller tjäna mer pengar?
3. Hitta svar på invändningar – redan innan du fått dem
Fundera igenom hur du ska hantera möjliga motargument och frågor så att du inte blir svarslös.
4. Tro på det du säger
Se till att du själv tror på det du ska sälja in, annars kommer din tvekan och osäkerhet att lysa igenom.
5. Var saklig och relevant
Kom ihåg att du i regel ska sälja in ett möte, inte hela produkten eller tjänsten. Så trassla inte in dig i detaljer eller teknikaliteter under samtalet – de kan ni avhandla på mötet.
Läs också: 4 råd för att bygga ditt drömföretag
Kommentarer
Genom att kommentera på Land så godkänner du våra regler.