Gå till innehåll
laddar...
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Landkoll 7 december

Säljexpertens 8 tips - så får du trogna kunder

Det räcker inte att bara göra ett bra jobb och leverera i tid för att få trogna kunder. Här är säljexpertens 8 bästa tips!

Om du har trogna kunder är det mycket svårare för andra företag att försöka sälja till dem – även om de är billigare.

Förklaringen är personliga relationer, som är svåra att bryta, menar säljexperten Ulla-Lisa Thordén.

– Lär av det! Bästa sättet att hålla kunden nära är att ladda den så mycket att de inte ser någon anledning att vara otrogna för att någon kommer och viftar med ett lägre pris, säger hon.

Hur då? Ja, det räcker inte att göra ett fläckfritt jobb och leverera i tid. Undersökningar har visat att kunder främst byter leverantör för att det inte har visats intresse för dem efter köpet.

Ulla-Lisas 8 tips för en nära kundrelation

1. Gör det tydligt att du gärna hjälper kunden

Poängtera till exempel att kunden inte ska tveka att ringa om du kan hjälpa lite till.

2. Ge alltid snabb respons

Har du inte svaret direkt så säg det och när du återkommer. Får du en offertförfrågan du inte hinner ta så tacka och följ upp med mötesförslag senare. Hantera eventuella reklamationer snabbt.

3. Småprata – om det passar kunden

Vissa kunder tycker om att du ringer och småpratar: ”Hur mår ni? Hur gick det med detta? Är det något ni behöver?”

Och haka på ett erbjudande om kunden vill. Men märker du att kunden inte verkar ha så mycket tid eller tycker det är kul – så sluta.

4. Hör av dig då och då och föreslå ett möte

Inspireras av hur tandläkare skickar ut en inbjudan med en färdigbokad tid varje år.

5. Involvera i utvecklingen

    Be om kundernas åsikter, sänd ut en enkät, eller fråga om du får använda dem som referens – det visar att du värderar deras synpunkter och kunden känner sig viktig.

    6. Visa att du känner kunden

    När du hör av dig så se till att varje kund känner sig unik: ”Hej Bosse jag tänkte på dig häromdagen eftersom…”

    7. Berätta om interna nyheter

    Skickas mejl, gärna personliga, till dina kunder om nya produkter, nya anställda eller event som du anordnar eller är med på.

    8. Bjud på kunskap

    Skicka mejl med tips och nyheter i branschen. Eller anordna kunskapsseminarier – tänk på att även de som inte kommer vet att du ville bjuda på det och känner sig omhändertagna.

    Läs också: Guide: Så (lätt) skriver du en affärsplan

    Kommentarer

    Genom att kommentera på Land så godkänner du våra regler.

    Lands Nyhetsbrev

    Gör som 41 000 andra - få tips om nyheter, inspiration, mat & vin direkt till din e-post!

    Missa inga nyheter
    Gratis

    Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.


    Läs fler artiklar från Land.se

    Till toppen