Gå till innehåll
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Landkoll 1 september 2017

Sara förverkligade sin bageridröm via Facebook

Öre, Nordmaling

Sara Werner gör succé med gårdsbageri och kafé i västerbottniska Öre. Hemligheten är smart användning av Facebook och Instagram.

Tre hjortar stannar mitt i en rörelse och blänger på oss från åkern när vi svänger in på gården. Plötsligt springer de med ståtliga steg vidare ut i vägen. Bilen som precis passerar får snällt vänta på att köra vidare.

 Sara Werner tar en paus i bakandet och gosar med katten Leo. Hon älskar sitt nya liv på landsbygden utanför Umeå.
Sara Werner tar en paus i bakandet och gosar med katten Leo. Hon älskar sitt nya liv på landsbygden utanför Umeå. FOTO: Klara Leo

– De brukar hänga här lite då och då, säger Sara när hon öppnar dörren till sitt gårdsbageri i Öre i Västerbotten.

Regnet hänger i luften och det är lite kyligt ute. Inne i kaféet doftar det av nybakt bröd och några kafégäster sitter och dricker kaffe, stickar och äter surdegs-kanelbullar.

Loppisfynd och arvegods

 Sara har inrett sitt gårdskafé med loppisfynd och arvegods. Här småpratar hon med gästerna Sara Kalucza och Sandra Kronberg.
Sara har inrett sitt gårdskafé med loppisfynd och arvegods. Här småpratar hon med gästerna Sara Kalucza och Sandra Kronberg.

I fönstren står pelargoner, på väggen hänger en tavla av närliggande Nordmalings kyrka och på borden vaser med inplockade blommor från gården.

– Inget här inne är köpt nytt, utan allt är begagnat, arvegods eller gåvor från vänner och bekanta, förklarar Sara.

I köket håller degen på att pysa över i de tre plastbackar, där den har legat och kalljäst i nästan ett dygn. I dag ska Sara baka 35 vallmobröd som är beställda och även sponsra en drogfri skolavslutning i Nordmaling.

– Det är svårt att få jämn kvalitet på surdeg, men det är ju också utmaningen. Ibland får fåglarna några bröd – det hör till, mjölet lever sitt eget liv, säger hon.

Mäter upp deghögar

 Sommaren är bäst surdeg eftersom den behöver värme för att komma i gång. På vinter måste Sara värma upp det kyliga gårdsbageriet med en kupévärmare.
Sommaren är bäst surdeg eftersom den behöver värme för att komma i gång. På vinter måste Sara värma upp det kyliga gårdsbageriet med en kupévärmare.

Samtidigt häller ut flera liter deg på bordet och mäter vant upp lika stora deghögar med hjälp av en degskrapa och en våg. Sara förklarar att hon kommer från en ”brödfamilj” där det ätits mackor i tid och otid.

– Men tittar man på innehållsförteckningen på en brödpåse så ser man snabbt att det inte bara är mjöl, salt och vatten, utan massor av tillsatser. Jag vill göra bättre bröd som kan vara för alla åldrar och klasser, inte bara för trendkänsliga, säger hon.

Passionen för att baka med surdeg har hon haft länge, men hon kom igång på riktigt i samband med att hon började en mathantverksutbildning för två år sedan.

Sara började baka bröd i sin tvåa på Haga i centrala Umeå och bjöd sambon och jobbarkompisarna. Men det blev alltid bröd över – och även trångt hemma i lägenheten.

Brödet sålde slut direkt

 I dag köper Sara sitt mjöl från Hälsingland, men hoppas på att kommunen ska få i gång den gamla kvarnen i grannbyn Håknäs så att mjölet blir riktigt lokalt.
I dag köper Sara sitt mjöl från Hälsingland, men hoppas på att kommunen ska få i gång den gamla kvarnen i grannbyn Håknäs så att mjölet blir riktigt lokalt.

Disk stod överallt och kylen var tvungen att tömmas på mat och istället fyllas med deg som skulle jäsa. En klasskamrat föreslog att hon skulle lägga ut brödet till försäljning på Facebook, vilket visade sig vara en utmärkt idé.

– Jag fick sålt allt bröd på en gång, och tanken om en lokal där jag kunde baka i större skala började växa fram, säger hon.

Sara och hennes sambo hade länge drömt om ett liv på landsbygden och när de hittade en gård några mil söder om Umeå med närhet till havet och vita stränder slog de till. Här kunde de både bo lantligt och Sara få plats att baka.

– Det är ju lite av ett statement att bo så här och jag tycker att landsbygden ska få leva. Inte så att vi ska gå tillbaka till 1800-talet, men vi borde anstränga oss mer för att klara oss själva och inte importera allting, säger hon.

Har kvar jobbet som arbetsterapeut

 På gården i Öre fick hon gott om plats för bakningen. Lite skillnad mot tvårummaren i Umeå.
På gården i Öre fick hon gott om plats för bakningen. Lite skillnad mot tvårummaren i Umeå. FOTO: Klara Leo

Sara jobbar som arbetsterapeut i Umeå. Nu har hon dock gått ner i arbetstid för att hinna med allt brödbakande. Och för ett år sedan öppnade hon upp sitt eget bageri i ett hus på gården.

Där säljer hon surdegsbröd till marknader, närliggande restauranger, olika event – samt till kunderna på Facebook.

– Varje tisdag gör jag ett inlägg med veckans bröd, sedan hämtar kunderna brödet på fredagar och lämnar jämna kontanter eller swishar, jag behöver inte ens vara hemma.

För Sara använder fortfarande sociala medier som ett verktyg för att få kunderna engagerade i hennes företag.

Bland annat lägger hon ut bilder på nybakade bröd på Instagram och utlyste en tävling om det roligaste namnet för den nyinköpta stenugnen. Vinnarbidrag blev ”Stenis”.

– Jag vill inte lägga pengar på annonsering eftersom jag inte får ut så mycket av det som på sociala medier. På Facebook har jag 600 följare och kan med lätthet nå ut till 4000 personer, och där sköter jag också en stor del av försäljningen.

Samarbetar med andra företag

 Sara är lycklig över sitt och pojkvännen Mattias nya. lantliga liv den gamla gården i Öre. Här kan hon förverkliga drömmen om ett bageri och kafé.
Sara är lycklig över sitt och pojkvännen Mattias nya. lantliga liv den gamla gården i Öre. Här kan hon förverkliga drömmen om ett bageri och kafé.

I juli i fjol bestämde sig Sara för att anordna kafé för första gången.

Något som har blivit ett återkommande inslag i verksamheten och som har utökats genom att gå samman med andra lokala näringsidkare som exempelvis en köttgård, ett snickeri och en inredningsbutik.

Genom att hålla öppet samtidigt kan de locka fler kunder. På premiären fick kompisarna agera serveringspersonal och menyn var närproducerad i största möjliga mån.

Det fanns surdegsmackor med nässelpesto som plockades i närheten, skinkan kom från ett slakteri femton minuter bort och gurkan plockades i växthuset.

Planerar pizzakväll

Dagen blev en succé, med omkring 100 kunder från Umeå, Nordmaling och Örnsköldsvik. Vid nästa kafétillfälle planerar hon att ha en pizzakväll och eventuellt får hon hjälp av en välkänd kock.

Även grannarna i byn är glada över Saras initiativ och flera av dem är trogna brödkunder. Några av dem har till och med kommit över och erbjudit sitt gamla porslin.

– De är jättepositiva och tycker det är kul att det händer något i byn. Det känns viktigt att ha det stödet.

Läs också: Carinas succékafé: ”Det är landsbygden som är framgångsfaktorn”

Så använder du sociala medier – Saras 4 bästa tips!

1. Våga vara lite personlig, särskilt viktigt i början när man ska göra sitt nystartade företag känt.

2. Facebook är bra för att nå ut. Först följdes Saras sida bara av vänner, som tipsade sina vänner och så utökades antalet följare och gillare. Genom sina 600 följare kan hon lätt nå ut till 4000 personer.

3. Lägg ut nyheter och ta emot beställningar via Facebook också. Sara bakar nästan bara på beställning via Facebook. Varje fredag hämtar kunderna ut brödet i kassar hemma hos Sara och betalar via swish eller kontant.

4. Instagram använder Sara för att lägga upp stämningsfulla bilder, både på nybakt bröd och på händelser som är mer personliga, typ utflykter och picknick – med goda bullar och bröd i förgrunden förstås.

Har 20 000 bin

Namn: Sara Werner

Aktuell: Med nystartat gårdsbageri och kafé.

Bor: På gård i Öre, i Nordmalings kommun.

Ålder: 33 år.

Familj: Sambo Mattias Bertilsson, 34 år, katten Leo och 20 000 bin

Yrke: Arbetsterapeut och egen företagare

Intressen: Gillar att sticka, odla, träna och vara utomhus. Drömmer om att ha får, men skulle inte hinna det i dag.

Så fixade Sara företaget

Finansieringen: Fick mikrostöd av länsstyrelsen och har använt sparpengar. Företaget har växt långsamt, i liten skala. Sara jobbar fortfarande en dag i veckan.

Marknadsföringen: Ingen vanlig annonsering, utan använder bara sociala medier, som Instagram och Facebook. Har inte sponsrat inlägg, det vill säga köpt annonsering via Facebook. Sedan vill hon sätta ut skyltar i byarna omkring.

Anställda: Bara Sara, sedan hjälper snälla vänner till vid arbetstoppar som marknader och temakvällar.

Relaterade artiklar

Lands Nyhetsbrev

Gör som 49 000 andra - få tips om nyheter, inspiration, mat & vin direkt till din e-post!

Missa inga nyheter
Gratis

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.


Läs fler artiklar från Land.se

Till toppen