Gå till innehåll
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Landkoll 24 april 2017

Skaffa ett matreservlager – detta bör du ha hemma vid en krissituation!

Svenska hushåll är dåligt förberedda för krissituationer. Enligt Livsmedelsverket bör du bunkra upp ett eget matreservlager. Här är listan på vad du bör ha hemma!

FOTO: Mostphotos

Förr om åren, innan Sveriges inträde i EU, fanns ett livsmedelslager i Sverige. Detta är nu avskaffat. Varannan tugga idag består av importerad mat och vi blir alltmer sårbara.

– Vi svenskar borde lagra mer mat för en eventuell krissituation. Detta menar Therese Frisell, beredskapsansvarig på Livsmedelsverket.

Så bygger du upp ditt reservförråd

Vid krissituationer som exempelvis storm, elavbrott eller vattenbrist kan du behöva kara dig själv under en tid, ibland up till en vecka. Då är det bra att ha matvaror hemma som kan förvaras i rumstemperatur, tillagas snabbt, som kräver lite vatten för tillagning eller som kan ätas direkt. Det är också viktigt att maten innehåller tillräckligt med energi.Här är listan på vad ditt reservlager bör innehålla!

Mat att bunkra hemma för en person i en vecka:

  • Kött- och fiskkonserver, 1000 g
  • Grönsakskonserver, 2000 g
  • Ris eller pasta, 500 g
  • Potatismospulver, 500 g
  • Torkade bönor och linser– som också kan groddas, 500 g
  • Gryn, flingor, (vetemjöl), 500 g
  • Hårt bröd, skorpor och kex, 1000 g
  • Smör, margarin, 500 g
  • Soppor – på både pulver och burk, 500 g
  • Torrmjölk, 500 g
  • Saft eller juice, ca 3 liter färdig
  • Att tänka på inför en krissituation:

    Det kan vara bra att även lagra rena dunkar med lock för eventuell hämtning av vatten på kommunens tappställen. Vid ett elavbrott kan du laga mat på camping- eller friluftskök, vilket alltså också kan vara bra att ha hemma. Övriga tips är:

    • Välj torra livsmedel och konserver då de kan lagras länge.
    • Ha matvaror – exempelvis vissa snabbrätter – som kräver enkel och energisnål tillagning.
    • Använd och byt ut maten i ditt reservförråd så att den inte är äldre än ett halvår.
    • Du bör kunna ta hand om maten i kyl och frys.
    • Se även till att ha särskild mat hemma om du har spädbarn eller personer med specialdiet.
    • Glöm inte dricksvattnet – vårt viktigaste livsmedel. Förvara flaskor kallt och mörkt så hålls vattnet fräscht längre. Du kan kontrollera din egen vätskebalans genom att studera urinen – färglös till ljus gul urin är bra!
    • Glöm inte att bunkra nödvändiga läkemedel.
    • Relaterade artiklar

      Läs mer om

      Lands Nyhetsbrev

      Gör som 49 000 andra - få tips om nyheter, inspiration, mat & vin direkt till din e-post!

      Missa inga nyheter
      Gratis

      Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.


      Läs fler artiklar från Land.se

      Till toppen