Snöröjningskaos att vänta i vinter: ”Myndigheterna ignorerar oss”
Inga-Lill Örjegren bor i byn Kanaan, drygt tio mil från norska gränsen. Där har mycket samhällsservice försvunnit genom åren, men nu har även plogningen av vägarna slutat fungera.
Det jäser i många mindre samhällen i norra Sverige. Några av dem är Dikanäs, Matsdal och Kanaan i Vojmådalen i Lappland. Framför allt är det de som bor längs enskilda vägar som ilsknat till.
– Här är det många som pendlar till jobbet och vi har alla problem med snöröjningen. I vårt område finns det bara en entreprenör, men han får inte längre ta de enskilda vägarna i samband med att han plogar de större, allmänna vägarna, säger Inga-Lill Örjegren, som är ordförande i Kanaans vägsamfällighetsförening.
Väldigt dyrt
I stället måste bröderna som sköter plogningen av de statliga vägarna åka tillbaka till grannsamhället Dikanäs och sedan göra en ny tur för att röja de enskilda vägarna i Kanaan och Matsdal.
– Nu måste vi betala en framkörningsavgift, vilket gör att det blir väldigt dyrt. Varför ska vi betala för något som de flesta andra får gratis? Vi betalar samma avgifter och skatter som alla andra, säger Inga-Lill Örjegren.
Läs också: Familjen Fjällborg sköter byns alla transporter
Risk för förseningsavgifter
Bakgrunden är att Trafikverket skärpt kraven på tidshållning för dem som utför plogarbetet. Entreprenörernas fordon har också utrustats med gps-sändare som gör det möjligt att se var snöröjningsfordonet befinner sig och var det varit.
Numera kan de drabbas av en förseningsavgift på upp till 20 000 kronor om de inte klarar sina uppdrag på utsatt tid. För att inte riskera att få böter avstår många entreprenörer små uppdrag för vägföreningar.
Följer pengarna
Enligt Trafikverket har det tidigare hänt att underentreprenörer plogat även där de inte skulle.
– Trafikverket betalade för något som man inte begärt. Vi måste som skattefinansierad förvaltning noga följa upp vad vi får för pengarna, säger Bengt Olsson på Trafikverket till Aftonbladet.se.
Inga-Lill Örjegren har skrivit brev om problemen med att få vägarna plogade till både Vilhelmina kommun, Sveriges kommuner och landsting, SKL, myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, och näringsdepartementet. Den enda hon fått svar ifrån är infrastrukturminister Tomas Eneroth (S).
Läs också: Trafikverket svarar på kritiken kring snöröjningen
Inga förändrade krav
Han skriver att han ”förstått att vissa entreprenörer valt att inte längre ta på sig snöröjningsuppdrag för de enskilda väghållarna som tidigare”, men att det egentligen inte skett några förändringar av vare sig tidskrav eller tekniska krav från Trafikverkets sida.
Eneroth har också ”blivit informerad om att Trafikverket har en aktiv dialog med sina entreprenörer för att tydliggöra att verket inte motsätter sig att entreprenörerna även tar på sig uppdrag för anslutande enskilda vägföreningar, eller att entreprenörerna inte misstolka kontraktskraven.”
”Beslutsfattarna ignorerar oss”
Enligt Inga-Lill Örjegren är det värsta egentligen inte att de inte längre får vägarna snöröjda – det värsta är att beslutsfattarna inte tänker på vad de ställer till med.
– De tänker inte på att det sitter en 80-åring som behöver hemtjänst, att de som förvärvsarbetar och pendlar någonstans behöver fungerande vägar och att de som har företag är beroende av varuleveranser och postgång. De ignorerar oss som har levt här i generationer och kultiverat bygden.
Förtvivlade stugägare
Vägföreningarna i Vojmådalen har nu två namninsamlingar på gång, en på Facebook och en med listor som ligger utplacerade.
– Alla stugägare är också förtvivlade. De har kanske lagt ner mycket pengar och tid på att bygga fritidshus efter dessa vägar – och så kanske de inte kan vistas där.
Läs också: Debatt: ”Vägföreningar har inte råd med snöröjning – på grund av Trafikverket”
Kommentarer
Genom att kommentera på Land så godkänner du våra regler.