"Systembolaget borde satsa på fler butiker"
Fler Systembolagsbutiker skulle stärka stadskärnorna i många svenska städer. Det hävdar forskaren Ola Thufvesson. Men Systembolaget är inte så intresserat.
Ola Thufvesson är filosofie doktor i samhällsgeografi vid Lunds Universitet och har forskat inom platsutveckling och kreativitet. Han ser ett stort problem med att Systembolaget ofta etablerar sig vid köpcentrum utanför de centrala delarna av städer.
– Butiksplaceringarna styr handelsflöden och monopolet borde medföra att man tar ansvar på fler områden, som handel och stadsmiljö ur ett bredare perspektiv, säger han till ekuriren.se (låst artikel).
Läs också: Snart fritt för gårdsförsäljning
Nyttigt med fler butiker
Thufvesson menar att det vore nyttigt med fler Systembolagsbutiker i många svenska städer. Inte minst skulle då stadskärnorna ha lättare för att hävda sig i konkurrensen.
– Alla butiker behöver inte ha fullt sortiment, de skulle ändå kunna stärka fler stadsdelar. Man borde åtminstone kunna prova det i några städer och se vad som händer, säger han.
Han tror inte att fler butiker skulle leda till ökad konsumtion.
– Är det någon som tror att totalkonsumtionen minskar när Systemet ligger granne med en jätteparkering och stora handelslådor där kunderna är vana vid att storhandla?
Läs också: Gårdsförsäljing kan göra Sverige rikare
Anar en trend
Systembolagets etableringschef Karin Willebrand tror dock inte att Ola Thufvessons idé kommer att bli verklighet.
– Vårt primära uppdrag är inte hålla liv i det ena eller andra området. Vi ska heller inte skapa eller driva nya centrum. När vi tittar framåt så kan vi dock ana en trend. I de stora städerna vill folk handla mer bostadsnära. Det kan leda till andra, mindre, format, och vi är på väg att starta ett antal tester med externa upphämtningsställen, säger hon till ekuriren.se.
Läs också: Från fulfylla till findryck
Kommentarer
Genom att kommentera på Land så godkänner du våra regler.