Trafikverket om snöröjningsdebatten: ”Tidigare har folk hittat egna lösningar”
Problemen med att få snöröjning i glesbygden är störst i norra Sverige. Det betonar Mikael Näslund, vice ordförande i Riksförbundet för enskilda vägar, REV. Nu svarar Trafikverket på kritiken.
– Om vi ska göra något annat än att hålla riksvägarna öppna behöver vi ett annat regeringsuppdrag, säger Bengt Olsson, presschef på Trafikverket.
Många som bor längs enskilda vägar i hela landet har reagerat på att det blivit både svårare och dyrare att beställa snöröjning av privata entreprenörer de senaste åren. Anledningen sägs vara att Trafikverket skärpt reglerna.
– Egentligen fanns de nog sedan tidigare, men nu har någon person på Trafikverket upptäckt reglerna och följer dem slaviskt, säger Mikael Näslund, regionsansvarig för REV i norra Sverige.
Strikta krav på tidshållning vid snöröjning
Han tycker att uttrycket ”Hela Sverige ska leva” blivit en tom klyscha när myndigheterna agerar så här.
– Det blir ett svek mot de äldre, de som byggt upp det här landet. Det är framför allt de som bor på glesbygden och drabbas hårdast.
Som regelverket är nu vågar entreprenörerna inte ta uppdragen för de små vägarna. De striktare kraven på tidshållning och utdömande av viten vid förseningar avskräcker.
– Det är ingen på Trafikverket som brytt sig om vitena tidigare, men nu är det tydligen någon som upptäckt dem, säger Mikael Näslund.
Läs också: Snökaos att vänta i vinter: ”Myndigheterna ignorerar oss”
Få entreprenörer i glesbygden
Tillgången på entreprenörer är väldigt begränsad ju längre ut på glesbygden man kommer. På många håll finns det bara en person som tillhandahåller plogningstjänster.
– Jag som bor i Ljusdal kan ringa fem andra entreprenörer om någon inte vill ploga längre, men det fungerar inte så i byarna utanför till exempel Jokkmokk, Lycksele och Vilhelmina. I södra Sverige finns fler bönder som kan ta på sig jobben. Dessutom snöar det mycket mindre i södra Sverige också, säger Mikael Näslund.
Riksförbundet enskilda vägar har 12 000 vägföreningar som medlemmar och representerar en miljon fastighetsägare. De tycker att viten och tidsgränser för plogning av allmänna vägar behöver ses över.
Oro inför vintern
– Vi försöker påverka Lena Erixon, generaldirektör på Trafikverket, och har haft informella möten med infrastrukturminister Tomas Eneroth och landsbygdsminister Sven-Erik Bucht, men det ger inget. Och nu sitter folk uppe i Norrland och är oroliga för hur det ska bli i vinter, säger Mikael Näslund.
Bengt Olsson, presschef på Trafikverket, känner igen problemen med snöröjning av enskilda vägar i norr, men förklarar att myndighetens uppdrag enbart är att hålla riksvägarna farbara.
– Vi har avtal med underentreprenörer som sköter det uppdraget. Förra året följde vi upp de avtalen lite noggrannare. Det fick ett antal entreprenörer att tacka nej till några enskilda väghållare, framför allt i norra delen av landet. Antagligen ser de inte någon ekonomi i att ploga de enskilda vägarna nu, säger han.
Läs också: Familjen Fjällborg sköter byns alla transporter
Får ansöka om pengar från Trafikverket
Enligt Bengt Olsson har det tidigare förekommit att väghållare och entreprenörer ”hittat egna lösningar”.
– Att man kunnat ploga tidigare beror på att de tagit de skattepengar som vi får, för att röja snö på enskilda vägar. Frågan är om man ska se mellan fingrarna med det? Om vi ska göra något annat än att hålla riksvägarna öppna behöver vi ett annat regeringsuppdrag.
De enskilda väghållarna får ansöka om pengar från Trafikverket. De får ersättning i förhållande till hur mycket trafik det går på vägarna och hur mycket slitage det ger.
Svårare inne i landet
Trafikverkets uppföljning av vad de får för sina pengar till underleverantörerna väckte känslor på många håll i fjol, men efter en del diskussioner har det löst sig på de flesta håll, hävdar Bengt Olsson.
– Svårigheten är när man kommer in i landet, där det inte finns en tillräckligt stor marknad. I till exempel Vilhelmina har vi själva problem. Det finns inte tillräckligt många företag att anlita däruppe. Längs Norrlandskusten är det betydligt enklare.
Bengt Olsson förordar fortsatta diskussioner mellan de enskilda väghållarna, Trafikverket och entreprenörerna.
– Det enklaste är att försöka få till samtal och se vad det finns för alternativ. De enskilda väghållarna och vi har helt olika uppdrag, men vi måste hitta lösningar som passar båda. Kanske finns det någon som har en traktor som går att använda? Det här är betydligt enklare att lösa lokalt än på nationell nivå.
Läs också: Traktorintresset för samman byborna
Trafikverket vill inte lägga sig i
Trafikverket får inte förorda någon entreprenör inför en enskild väghållare. Det skulle snedvrida marknaden.
– Vi kan inte lägga oss i avtalen med väghållarnas plogentreprenörer. Men om det blir kris kan vi se till att det kommer någon och plogar för att röja för exempelvis en sjuktransport. Då fakturerar vi de enskilda väghållarna. Om det är riktigt illa får vi på länsstyrelsens uppdrag ta in bandvagnar, säger Bengt Olsson.
Trafikverket gick ut med information om uppföljning av avtalen med entreprenörerna i januari och februari 2017. Reaktionerna kom framför allt i december 2017.
Läs också: Debatt: ”Vägföreningar har inte råd med snöröjning – på grund av Trafikverket”
Kommentarer
Genom att kommentera på Land så godkänner du våra regler.